Het Stedelijk Museum Almelo gaat in 2025 verhuizen naar het Hofkeshuis, een laat achttiende-eeuws pand met een moderne aanbouw in het centrum van de stad. Mede door een bijdrage van het Rabo Coöperatiefonds Noord en West Twente kan het Stedelijk Museum Almelo de verlichting op de nieuwe locatie verduurzamen.
Groot spooronderhoud succesvol afgerond, MBS klaar voor start nieuwe seizoen
Zondag 31 maart, op 1e Paasdag, start het seizoen voor Museum Buurtspoorweg en opent zij haar deuren weer wekelijks voor publiek. De afgelopen maanden is er achter de schermen hard gewerkt aan de voorbereidingen van een nieuw seizoen. Niet alleen is er gewerkt aan het programma, maar ook aan het spoor. Maar liefst 600 meter spoor is er vernieuwd in het buitengebied tussen Haaksbergen en Boekelo. Wat dit zo bijzonder maakt is dat Museum Buurtspoorweg deze werkzaamheden volledig in eigen beheer heeft uitgevoerd, waarbij zelfs het kantoorpersoneel en de directeur hun werkplek in het museum een dagje ruilden voor werkzaamheden aan het spoor.
Een hele klus
Precies 140 jaar geleden, in 1884, werd de lokaalspoorlijn Winterswijk – Hengelo feestelijk geopend. Destijds was de exploitatie in handen van de GOLS (Geldersche Overijsselsche Lokaalspoor), tegenwoordig is het deel van de originele spoorlijn dat er vandaag de dag nog ligt tussen station Boekelo en station Haaksbergen eigendom van Museum Buurtspoorweg. Dit eigendom brengt verantwoordelijkheden met zich mee, waaronder het onderhoud. Dat doet MBS al vanaf het ontstaan van het museum in 1967 met behulp van vele bevlogen en ervaren vrijwilligers.
Dit jaar was het tijd voor groot spooronderhoud. Over een lengte van ruim 600 meter in het buitengebied moest het spoor vernieuwd worden. Een tijdrovende en kostbare klus die noodzakelijk is voor het veilig kunnen blijven rijden met de historische stoomtreinen. Met behulp van wederom heel veel bevlogen vrijwilligers en eigen medewerkers werd in februari met man en macht gewerkt aan de realisatie van de spoorvernieuwing. Deze klus is geheel in eigen beheer uitgevoerd, waarbij veel vrijwilligers met de nodige spoorervaring zich wekenlang belangeloos hebben ingezet om de voorbereidingen tot in de puntjes te regelen.
Historisch correct versus onderhoudsvriendelijk
Als museum wil MBS graag haar verhaal zo historisch correct mogelijk vertellen. Maar in sommige gevallen moeten ook zij mee met de tijd. Aan de ene kant om de kosten zo laag mogelijk te houden, aan de andere kant om de toekomst van het museum te kunnen blijven waarborgen.
Dat wordt o.a. duidelijk bij het onderhoud van de historische spoorlijn. Zo zijn houten dwarsliggers historisch correct, maar betonnen dwarsliggers duurzamer in gebruik en goedkoper in onderhoud. Om de bezoekersbeleving voor haar bezoekers toch zo optimaal mogelijk te houden, heeft MBS gekozen voor de gulden middenweg. Zo vind je op en rondom de stations en de halte Zoutindustrie nog de historische houten dwarsliggers en plaatsen ze bij huidig en toekomstig spooronderhoud op de plekken waar de bezoeker niet komt betonnen dwarsliggers.
De aanschaf van het benodigde materiaal is ontzettend kostbaar. Gelukkig kan MBS rekenen op de hulp van VolkerRail. Zij schonken het museum voor deze klus maar liefst 1.600 betonnen dwarsliggers. (zie apart kader)
Nieuw spoor, nieuw seizoen
Vanaf 1e Paasdag, op zondag 31 maart, zullen de stoomtreinen van Museum Buurtspoorweg weer wekelijks gaan rijden. Voor meer informatie over openingstijden, evenementen en kaartjes kijk je op www.museumbuurtspoorweg.nl.