fbpx
    • Musea

      Twente heeft véél meer musea dan u denkt. Ervaar het rijke textielverleden, het boerenleven, techniek of natuur. Bewonder kunst-van-alle-tijden. En leef je uit in bijzondere workshops. Een aanrader voor jong en oud.

    • BIJZONDERE SPOORVERNIEUWING BIJ MUSEUM BUURTSPOORWEG

      BIJZONDERE SPOORVERNIEUWING BIJ MUSEUM BUURTSPOORWEG

      Zondag 31 maart, op 1e Paasdag, start het seizoen voor Museum Buurtspoorweg en opent zij haar deuren weer wekelijks voor publiek. De afgelopen maanden is er achter de schermen hard gewerkt aan de voorbereidingen van een nieuw seizoen. Niet alleen is er gewerkt aan het programma, maar ook aan het spoor.

      De ambachtsman achter het kunstwerk

      De ambachtsman achter het kunstwerk

      Het Heiligenbeeldenmuseum wijdt haar thematentoonstelling dit jaar aan de, in 1883 in Rotterdam geboren, beeldhouwer en tekenaar August Klawer. Hij volgde onderwijs aan de Academie van Beeldende Kunsten en technische wetenschappen in Rotterdam. In 1901 trok hij naar Dusseldorf en volgende daar een opleiding tot beeldhouwer, waarna hij zich in 1906 vestigde in den Haag.

      Grote Straat krijgt publiekstrekker met Stedelijk Museum Almelo

      Grote Straat krijgt publiekstrekker met Stedelijk Museum Almelo

      Het Stedelijk Museum Almelo krijgt een ruimer en representatief onderdak: het Hofkeshuis uit 1775 aan de Grotestraat Noord. Dinsdag 30 mei heeft de gemeenteraad van Almelo ingestemd met het voorstel van wethouder Jan Martin van Rees om dit monumentale pand in classicistische stijl aan te kopen en te verhuren aan het museum.

    • Theater

      Twente telt tal van podia, van intiem tot large, van overdekt tot open air. Trots zijn we op artiesten uit de streek die met muziek, cabaret, musical, toneel en revue op de planken staan. En net zo blij met optredens van (inter)nationale toppers. Komt dat zien!

    • Stift Musical Encounters: Jonge talenten schitteren in Twente

      Stift Musical Encounters: Jonge talenten schitteren in Twente

      Beleef kamermuziek op het hoogste niveau tijdens de Stift Musical Encounters! Van 29 april tot 4 mei 2024 strijken ruim 25 getalenteerde jonge musici neer in het prachtige Twente. Onder leiding van zeven gerenommeerde masters, waaronder violist Daniel Rowland, celliste Maja Bogdanovic en pianiste Natacha Kudritskaya zijn er repetities, een-op-een lessen en workshops.

      Mathieu van Bellen soleert in Brahms’ Vioolconcert

      Mathieu van Bellen soleert in Brahms’ Vioolconcert

      Met een programma vol romantiek en diepe emoties opent Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel, het nieuwe concertseizoen. Gastdirigent Michal Nesterowicz leidt het orkest in de Vierde Symfonie van Tsjaikovski langs de belangrijkste thema’s uit het leven van de componist.

    • Kunst

      Kunst is een breed begrip. Eeuwenoud of modern, realistisch of abstract. Twente maakt het zichtbaar in musea, galerieën, (beelden)tuinen, in stad of dorp. Op Twentse bodem spelen zich kleurrijke kunstevents af. Laat u verrassen!

    • KUNSTHAL HOF 88

      KUNSTHAL HOF 88

      Ook in het voorjaar zijn er in Kunsthal Hof 88 in Almelo prachtige tentoonstellingen te bezoeken. Tot en met zondag 31 maart kunnen bezoekers nog genieten van de overzichtstentoonstelling ‘Henk Lassche, meester in Olieverf’ waarbij een prachtig overzicht te zien is van de werken van de Twentse schilder Henk Lassche.

      Honderd Optimisten in Markvelde tijdens Kunstmoment

      Honderd Optimisten in Markvelde tijdens Kunstmoment

      De jaarlijkse Kustmanifestatie Kunstmoment Diepenheim is weer in aantocht. Van vrijdag 19 tot en met zondag 28 april a.s. wordt dit unieke evenement op 45 bijzondere locaties gehouden. Kunstliefhebbers kunnen terecht in het centrum van Diepenheim, maar ook in de mooie omgeving van het stadje.

      Fotogalerie Objektief

      Fotogalerie Objektief

      Fotogalerie Objektief in Enschede is al meer dan 35 jaar de enige fotogalerie in de regio. Objektief is een platform voor gevestigde, maar ook voor talentvolle, jonge fotografen. We richten ons in ons aanbod op kwalitatief hoogstaande meestal Nederlandse fotografie in al zijn vormen. Met spraakmakende exposities willen wij een divers publiek bereiken.

      Kunst Punt Almelo maakt Almelo leuker en mooier

      Kunst Punt Almelo maakt Almelo leuker en mooier

      De Galerie Kunst Punt Almelo is gevestigd op een prachtige locatie in de binnenstad van Almelo. Aan de Grotestraat 37 kwam in 2023 de voormalige KPN-winkel beschikbaar. Kunst Punt Almelo heeft hier een mooie expositieruimte en een winkel van gemaakt.

    • Cultuur

      Twente koestert zijn cultureel erfgoed. Het paasvuur, oogstfeest, boer’nbrufte, oude ambachten, we houden het levend. En onder elkaar spreken we graag dialect. Dat hoort bij onze identiteit. Die we overigens wél in een eigentijds jasje durven steken.

    • Kaliber Kunstenschool

      Kaliber Kunstenschool

      Iedereen kan leren zingen, en je kunt vaak meer met je stem dan je denkt! Of je nou houdt van pop, rock, country, musical of klassieke aria’s: jij bepaalt samen met de docent het repertoire. Tijdens zangles leer je de mogelijkheden van je stem optimaal te benutten.

      Ontdek de Achterhoek!

      Ontdek de Achterhoek!

      Bezoek eeuwenoude kastelen, toonaangevende musea en idyllische wijngaarden te midden van het alom geprezen coulisselandschap. De Achterhoek heeft het allemaal!

      Het Haaksbergerveen geeft prachtige verhalen prijs….

      Het Haaksbergerveen geeft prachtige verhalen prijs….

      Over het Haaksbergerveen valt veel te vertellen. Héél veel. Reden voor de Stichting Schaapskudde Haaksbergen (SSH) om tijdens Lente in de Kooi op afgelopen Tweede Paasdag een boekje vol veenverhalen uit te brengen. Informatief, smeuïg, ontroerend.

      Je weet pas wie je bent als je op de proef wordt gesteld

      Je weet pas wie je bent als je op de proef wordt gesteld

      Schrijven is voor de in Hengelo (O) geboren auteur Nicolet Steemers als een psychologisch experiment: de narigheid die je in het echte leven niemand zou toewensen, strooit ze onbekommerd uit over de personages in haar romans en thrillers.

Nederlandse Reisopera brengt vanaf 13 april nieuwe productie Orphée et Eurydice. De Orpheus-mythe is onverslijtbaar. Het verhaal over de zanger die afdaalt in de onderwereld om zijn geliefde Eurydice terug te halen uit de dood, is honderden malen verteld. Op 13 april gaat bij de Reisopera de nieuwe operaproductie Orphée et Eurydice van Gluck in première in Enschede. Regisseur Jennifer Williams creëerde een poëtisch en fantasierijk concept, waarin de ruimte abstract wordt en ze speelt met tijdverdichting. “Ik ben een regisseur die niet van realisme houdt.” De muzikale leiding is in handen van dirigent Sascha Goetzel, de begeleiding wordt uitgevoerd door Phion, orkest van Gelderland & Overijssel.

SPEELDATA
Enschede, (13 april, première Wilminktheater), Maastricht (16 april, Theater a/h Vrijthof), Groningen (23 april, Stadsschouwburg), Emmen (25 april, Atlastheater), Den Haag (3 mei, Amare), Breda (7 mei, Chassé Theater), Utrecht (10 mei, Stadsschouwburg), Amsterdam (12 + 14 mei, Theater Carré), Apeldoorn (16 mei, Orpheus), Zwolle (18 mei, De Spiegel).

Meer info: https://reisopera.nl/programma/orphee-et-eurydice

Eigentijds verhaal
Regisseur Jennifer Williams keek er heel erg naar uit om deze nieuwe productie van Orphée et Eurydice te gaan maken bij de Reisopera. Voor Jennifer is opera een eigentijdse kunstvorm. Over haar aanpak zegt ze: “Als regisseur begin ik iedere nieuwe productie met twee vragen: waarom wil ik dit verhaal vertellen en waarom specifiek nu?”

“Het Orpheus-verhaal gaat over verzet: verzet tegen de dood, rouw maar ook verzet tegen depressie. We leven nu post-corona, we zijn nog omringd door trauma. Het publiek komt weer naar de theaters en zoekt naar een weg vooruit, zoekt naar eigentijdse helden om ons verder te helpen door moeilijke tijden.”

Orphée, Eurydice, L’Amour
Eurydice is in de regie van Jennifer Williams geen passief karakter, ze zelf ook een artiest – net als Orphée. Ze delen hun liefde voor muziek. Williams: “Het zijn geen popsterren, dat vind ik niet belangrijk. Of je nu Bob Dylan bent of alleen maar zingt onder de douche: muziek kan voor jou een transformerende kracht zijn. Het is een expressie van jouw individualiteit en onze connectie naar het bovenmenselijke om ons heen, zoals de liefde.

We zien aan het begin van de opera dat Eurydice vecht tegen haar depressies. Ze verliest de strijd tegen deze ernstige ziekte en pleegt zelfmoord. Orphée accepteert dit niet, hij wil het universum aanvechten, het lot aanvechten. Hij wil de strijd aangaan met de hogere machten en met de menselijke natuur: alles om haar maar terug te krijgen.

L’Amour is geen alledaagse verschijning, ze is de stralende en bovennatuurlijke personificatie van het gevoel van liefde. Zij maakt ook een ontwikkeling door. Gaandeweg het verhaal verliest ze haar glans omdat zij niet in staat blijkt Eurydice te redden. Alleen het ‘statische’ idee van liefde is immers niet genoeg om iemand te redden, daar is actie voor nodig.”

Eurydice redt zichzelf
Uiteindelijk is het ook niet Orphée die Eurydice redt. Eurydice, geïnspireerd en aangevuurd door L’Amour, besluit om haar leven opnieuw te beginnen. Williams: “Haar kant van het verhaal is belangrijk. Uiteindelijk wordt Eurydice zelf de personificatie van liefde: als liefde een werkwoord is dan ervaren we de oneindige kracht ervan.”

Rouw
Hoe laat je rouw en depressie zien op het toneel? Hierin spelen de vijf dansers en koor Consensus Vocalis een belangrijke rol; zij verbeelden het gevoel van rouw, in zang en beweging. “Iedereen kent het gevoel van rouw, we dragen het allemaal bij ons. Alle koorleden en dansers hebben dus een eigen uniek kostuum, ze zijn niet uniform. Rouw is voor iedereen anders, het hoor bij jouw eigen ervaringen en leven.

Geen realisme
Ze windt er geen doekjes om: verwacht geen realistische enscenering van regisseur Jennifer Williams. “Ik breng iedere dag al door in de realiteit”, zegt ze grijnzend, “ik wilde eens wat anders proberen. Als artiest raak ik geïnspireerd door het poëtische. Ik vind dat opera op z’n best het mogelijke en het onmogelijke bij elkaar brengt. We dagen daarmee ons publiek uit mee te gaan in een andere veronderstelling van de werkelijkheid.”

“Onze fantasie helpt ons te denken dat een andere wereld mogelijk is. In je fantasie is het mogelijk om uit te rijzen boven verdriet en depressie, richting vreugde en geluk. In de wereld waarin wij nu leven hebben mensen dat hard nodig. Dat wil ik met deze Orphée en Eurydice laten zien.”

Transformerende muziek
Dirigent Sascha Goetzel is voor het eerst te gast bij de Reisopera. “De muziek van Gluck is verbazingwekkend. Hij verklankt liefde en dood, maar ook alles wat ons menselijk maakt, zoals hoop, passie, angst en verlangen. Gluck verbeeldt in zijn muziek de kracht van L’Amour die sterker is dan de dood. Deze muziek is revolutionair en laat je geloven dat liefde een transformerende kracht is die ons voorstellingsvermogen te boven gaat.”

Installatie met video en licht
Het decorontwerp van Yoko Seyama bevat een abstracte en beweeglijke installatie. Het ontwerp laat het overweldigende effect van rouw zien. Met videoprojecties en een uitgekiend lichtontwerp wordt een adembenemend en fantasierijk beeld van de onderwereld gecreëerd. De projecties op de installatie van elastiek creëren in iedere scene een compleet ander beeld. De vijf dansers en de zangers van het koor ‘bedienen’ de bewegingen van de installatie.

Kostuums
Kostuumontwerper Sanne Ostervink benadrukt met haar kostuums de individualiteit van alle solisten, dansers en koorzangers. Immers: rouw is een individuele emotie die voor iedereen anders is. Met een gelaagd kleurenpalet en met de hand geverfde stoffen laat ze ook de ontwikkeling zien die de karakters gedurende de opera doormaken. Het kostuum van L’Amour heeft een bovennatuurlijke uitstraling. L’Amour stijgt letterlijk boven de andere zangers uit.

De geboorte van de Franse versie uit 1774
Voor een feest aan het Weense hof in 1762 schreef Christoph Willibald Gluck Orfeo ed Euridice, een korte, Italiaanse theatrale handeling waarin de hoofdrol werd vertolkt door de castraat Gaetano Guadagni. Tijdens zijn verblijf in Parijs breidde Gluck het werk uit tot een Franse opera met de titel Orphée et Eurydice. Hij voegde twee aria’s toe en een aantal dansen, waaronder die van de gelukzalige geesten. Aangezien in de Franse opera geen castraten optraden, herschreef hij de rol van Orpheus voor de tenor Joseph Legros. Ook veranderde Gluck de instrumentatie van zijn werk, door klarinetten toe te voegen. De nieuwe opera ging op 2 augustus 1774 in première en werd een enorm succes. Toen Gluck in oktober van dat jaar weer terugging naar Wenen, waren er al vijftig voorstellingen gegeven.

X