• Musea

      Twente heeft véél meer musea dan u denkt. Ervaar het rijke textielverleden, het boerenleven, techniek of natuur. Bewonder kunst-van-alle-tijden. En leef je uit in bijzondere workshops. Een aanrader voor jong en oud.

    • SFEERVOLLE WINTERRITTEN MET DE STOOMTREIN

      SFEERVOLLE WINTERRITTEN MET DE STOOMTREIN

      Op 27, 28 en 29 december rijdt de stoomtrein van Museum Buurtspoorweg sfeervolle winterritten tussen de stations Haaksbergen en Boekelo. De reis begint al bij aankomst in de wachtkamer van station Haaksbergen, waar stationschef Laponder je van harte welkom heet en meeneemt terug in de tijd.

      Reclame in textiel – Spanjaard schittert in Museum Bussemakerhuis

      Reclame in textiel – Spanjaard schittert in Museum Bussemakerhuis

      In het hart van oud Borne staat een uniek rijksmonument: Museum Bussemakerhuis. In dit origineel 18e-eeuws linnenhandelshuis ervaar je hoe de Twentse textielgeschiedenis tot leven komt. De komende maanden is er een extra reden om te gaan: de tentoonstelling De Sterallures van Spanjaard. Een bijzondere reis door de gouden jaren van de Twentse textielindustrie, met marketing en verhalen die je laten glimlachen én nadenken. 

      Grote Straat krijgt publiekstrekker met Stedelijk Museum Almelo

      Grote Straat krijgt publiekstrekker met Stedelijk Museum Almelo

      Het Stedelijk Museum Almelo krijgt een ruimer en representatief onderdak: het Hofkeshuis uit 1775 aan de Grotestraat Noord. Dinsdag 30 mei heeft de gemeenteraad van Almelo ingestemd met het voorstel van wethouder Jan Martin van Rees om dit monumentale pand in classicistische stijl aan te kopen en te verhuren aan het museum.

      Thematentoonstelling “Met vallen en opstaan”

      Thematentoonstelling “Met vallen en opstaan”

      Vorden-Kranenburg- Het jaar 2023 wordt voor het Heiligenbeeldenmuseum een heel bijzonder jaar, omdat dan het 25-jarig bestaan wordt gevierd. Op zaterdag 1 april opent het Heiligenbeeldenmuseum in Kranenburg haar deuren met een tentoonstelling die als thema heeft meegekregen: Met vallen en opstaan.

    • Theater

      Twente telt tal van podia, van intiem tot large, van overdekt tot open air. Trots zijn we op artiesten uit de streek die met muziek, cabaret, musical, toneel en revue op de planken staan. En net zo blij met optredens van (inter)nationale toppers. Komt dat zien!

    • Helligen Hendrik – Twentse Scrooge

      Helligen Hendrik – Twentse Scrooge

      Theatermaker Bert Eeftink maakte een Twentse Scrooge, met in de hoofdrol zijn alter ego Helligen Hendrik. Die speelt in deze productie de hardvochtige boer Hendrik Schrooten uit de buurtschap Stokkum bij Markelo, die alles en iedereen om zich heen schoffeert. Vooral zijn trouwe knecht Gerrit moet het ontgelden.

      Kerst in het Oosten 2025

      Kerst in het Oosten 2025

      Nog een paar weken en dan is het Kerstmis. Wie wil genieten van een groots kerstspektakel, kan op zaterdag 20 en zondag 21 december zijn hart ophalen in Beckum. Op deze laatste dagen voor Kerstmis wordt in de Blasiuskerk in Beckum het spectaculaire kerstconcert ‘Kerst in het Oosten’ opgevoerd.

      Het Tapijt van Bayeux in de Oude Blasiuskerk in Delden

      Het Tapijt van Bayeux in de Oude Blasiuskerk in Delden

      Ciconia Consort onder leiding van Dick van Gasteren verweeft Engelse historie met muziek. De combinatie van de historische omgeving en de rijke klank van het Ciconia Consort maakt dit concert tot een unieke belevenis en zorgt voor een warme en sprankelende afsluiting van het jaar.

      Vier Kerst met Orkest Phion en de Eerste van Mahler

      Vier Kerst met Orkest Phion en de Eerste van Mahler

      Orkest Phion, kerst en Mahler vormen een vaste combinatie die al heel wat jaren zorgt voor schitterende concerten aan het einde van het jaar. Dit jaar heeft chef-dirigent Alexei Ogrintchouk gekozen voor Symfonie nr. 1

    • Kunst

      Kunst is een breed begrip. Eeuwenoud of modern, realistisch of abstract. Twente maakt het zichtbaar in musea, galerieën, (beelden)tuinen, in stad of dorp. Op Twentse bodem spelen zich kleurrijke kunstevents af. Laat u verrassen!

    • GOGBOT x Rijksmuseum Twenthe – Nowhere but Nature

      GOGBOT x Rijksmuseum Twenthe – Nowhere but Nature

      De wereld verandert razendsnel: politiek, klimaat, technologie – alles schuift. Hoe houden we ons staande te midden van die voortdurende verandering? Vinden we houvast in een digitale toekomst, of zoeken we juist rust in de natuur?

      Marina Eshuis. Een leven lang verzamelen

      Marina Eshuis. Een leven lang verzamelen

      Vanaf 21 november toont Rijksmuseum Twenthe hoogtepunten uit de bijzondere verzameling moderne kunst die Marina Eshuis (1934–2024) in de loop van haar leven opbouwde. De Twentse verzamelaar liet een persoonlijke collectie na met werk van toonaangevende kunstenaars uit de twintigste eeuw.

      MOOI MENS IN KUNSTHAL ALMELO

      MOOI MENS IN KUNSTHAL ALMELO

      Vanaf zondag 23 november is in Kunsthal Almelo de prachtige tentoonstelling ‘Mooi Mens’ te bezoeken. Tijdens deze tentoonstelling rondom het thema ‘Mens’ zijn indrukwekkende kunstwerken te zien van drie verschillende kunstenaars die allemaal op hun eigen manier en met hun eigen technieken het concept ‘Mens’ weergeven.

      Bezoek de nieuwe Galerie Maalderij in Diepenheim

      Bezoek de nieuwe Galerie Maalderij in Diepenheim

      Galerie Maalderij biedt een unieke collectie van authentieke hedendaagse Kunst en Design. De samenstelling is zorgvuldig gekozen vanuit een breed scala aan smaken, stijlen en prijsklassen. Met een afwisseling aan exposanten. 

      Wunderkammer van de 21e eeuw

      Wunderkammer van de 21e eeuw

      Monique Polman (Hilversum,1964) exposeert van 29-11-2025 t/m 09-02-2026 met keramiek en installaties in het Kunsttorentje en de acht Stuivertorentjes in Almelo

    • Cultuur

      Twente koestert zijn cultureel erfgoed. Het paasvuur, oogstfeest, boer’nbrufte, oude ambachten, we houden het levend. En onder elkaar spreken we graag dialect. Dat hoort bij onze identiteit. Die we overigens wél in een eigentijds jasje durven steken.

    • Kroamschudd’n in Hengevelde

      Kroamschudd’n in Hengevelde

      Het gezellige dorp Hengevelde bruist van de voorbereidingen, want het jaarlijkse Kerstival Kroamschudd’n in Hengevelde staat weer voor de deur!

      Korte cursussen bij Kaliber: snel, creatief en verrassend leuk

      Korte cursussen bij Kaliber: snel, creatief en verrassend leuk

      Wie in korte tijd iets nieuws wil uitproberen, zit bij de korte cursussen van Kaliber helemaal goed. Je duikt een paar weken lang in een nieuwe creatieve vaardigheid: van illustreren tot schilderen in het tempo van een snelkookpan, of in een gezellige groep de leukste nummers leren spelen op de gitaar.

      Proef, probeer en ontdek tijdens de MeeMaakWeek bij Kaliber

      Proef, probeer en ontdek tijdens de MeeMaakWeek bij Kaliber

      Altijd al willen weten of er een danser, schilder of zanger in jou schuilt? Of misschien gewoon benieuwd wat er gebeurt als je een stuk klei, een penseel of een gitaar in handen krijgt? Dan is de MeeMaakWeek bij Kaliber hét moment om het uit te proberen. Van 19 tot en met 25 januari 2026 kun je op de locaties in Almelo, Enschede, Oldenzaal, Tubbergen en Wierden gratis meedoen met allerlei groepslessen.

      Creativiteit bruist in Enschede: Kaliber lanceert nieuwe beeldende cursussen voor jong en oud

      Creativiteit bruist in Enschede: Kaliber lanceert nieuwe beeldende cursussen voor jong en oud

      De belangstelling voor creatieve cursussen is groter dan ooit. Steeds meer mensen zoeken naar manieren om te ontspannen, zichzelf te uiten of nieuwe talenten te ontdekken. Kaliber speelt hierop in met een inspirerend nieuw aanbod in Enschede. Vanaf september starten drie gloednieuwe cursussen beeldende kunst bij Kaliber in het Muziekkwartier, speciaal voor kinderen, jongeren én volwassenen.

      Hengelo Magazine, stadsglossy met allure

      Hengelo Magazine, stadsglossy met allure

      De stadsglossy van Hengelo slaat aan. Steeds meer mensen lezen het tijdschrift dat elk kwartaal bij het wisselen van de jaargetijden verschijnt. Het blad voor de inwoners van Hengelo wordt gemaakt door een aantal journalisten uit de stad. Opvallend zijn ook de fraaie foto’s en de afgewogen vormgeving die gerealiseerd wordt door de gebroeders Erik en Frank Gigengack.

  • Archief

Herinneringen aan Theo Wolvecamp (1925-1992)

sep 15, 2025 | Enschede, Kunst

Ergens in 1979 stond ik als betrekkelijk jonge schilder voor het eerst voor de deur van Langestraat 35 in Hengelo en belde aan. Ik was lichtelijk opgewonden, want dit was het woon- en werkadres van de Cobraschilder Theo Wolvecamp. Een man met reputatie en een geweldige ervaring als schilder, maar ik had gehoord dat hij moeilijk te benaderen was. Hij had een schilderij van me zien hangen en wilde kennis maken. Clasina, de vrouw van Wolvecamp, een lange charmante verschijning, deed de deur open en ontving me hartelijk. Beiden liepen we door het atelier naar de woonkamer en daar zat de schilder, in zijn stoel naast een kast vol kunstboeken, met bij zich zijn hond. Vanaf het eerste moment klikte het en al snel ging het over verf, schilderijen, tentoonstellingen en kunstgeschiedenis. Na een paar uur liep ik met een vol hoofd voldaan naar huis. Dit was het begin van een lange vriendschap die zou duren tot aan de dood van Wolvecamp in 1992.

30 Augustus jl. was het 100 jaar geleden dat Theo werd geboren aan de Buitenweg in de wijk Tuindorp in Hengelo. Zijn vader stierf toen hij nog maar negen jaar oud was. Als kind bracht hij veel tijd door bij zijn oom Albert Haverkamp, jachtopziener in Boekelo, die hij als een tweede vader beschouwde. Samen met zijn jeugdvriend Eef de Weerd (1926-1989) had hij een jongensdroom: kunstschilder worden. Na tekenlessen in de natuur van Herman Oets namen ze samen in 1946 de grote stap; de kunstacademie in Arnhem. Theo met een beurs van van Heek en Eef op eigen kosten. Na een jaar moest Eef afhaken wegens geldgebrek en trok Theo naar Amsterdam.

Daar huurde hij een atelier en maakte kennis met Karel Appel en Corneille. Samen met deze twee schilders en aangevuld met Brands, Constant, Rooskens, Nieuwenhuys, Kouwenaar, Elburg en Lucebert was Wolvecamp voorjaar 1948 medeoprichter van de experimentele groep Holland. Deze groep ging eind van dat jaar op in de internationale Cobra Groep, opgericht in Parijs. Met de IJslander Gudnasson en de Deen Bille was Theo de meest abstracte van deze groep. Zijn improvisaties, zeer vrij geschilderd, waren van een hoog niveau.

Drie jaar duurde het Cobra avontuur, van 1948 tot 1951, daarna zocht een ieder zijn eigen weg. Het was een vruchtbare periode met tentoonstellingen in Brussel, Amsterdam, Parijs en Luik, waarbij de groep een belangrijke stempel drukte op de kunstgeschiedenis. Het moet voor de jonge Hengeloër ( hij was begin twintig) een geweldig inspirerende tijd zijn geweest.
Appel, Constant en Corneille verhuisden naar Parijs en Theo voegde zich voor een jaar bij hen. Wolvecamp voelde zich echter niet thuis in deze grote stad, tenminste niet om te werken en ik ken ook geen schilderijen uit deze periode. Via het Franse Bretagne en Amsterdam vestigde Theo zich in 1954 definitief in Hengelo. Hier maakte hij kennis met het verzamelaarsechtpaar Alice en Hans de Jong die hem hielpen met een tijdelijke atelierruimte. Op zijn beurt adviseerde Theo hen bij het aankopen van goede kunst.

In zijn latere atelier in het havengebied van Hengelo kon hij in alle rust verder werken aan zijn oeuvre. Er was echter wel een probleem, wanneer je op zo’n jonge leeftijd hebt gepiekt met je improvisaties, hoe ga je dan verder met nog een heel schildersleven voor je? Wolvecamp vond zijn weg door zich af en toe te laten inspireren door werken van collega’s zoals Pollock, Kline en Gorky. De opgedane invloeden verwerkte hij en kwamen soms voor de dag in zijn Wolvecampschilderijen.

Door ons wekelijkse contact in zijn of mijn atelier leerde ik hem steeds beter kennen en ook meer begrijpen van de schilderkunst. Hij had het over het bezielen van de olieverfmaterie en dat je met een goede streek verf meer kunt zeggen dan met vele woorden. Ik zag bij hem de onzekerheid die ik ook bij mezelf herken en weet dat dit een noodzakelijke metgezel is voor een schilder. Wat heb ik hem vaak moeizaam zien worstelen op zijn schilderijen. Laag over laag bouwde hij ze op, waarbij hij graag werkte met dikke taaie standolie door de verf. Het is het schildersproces van slagen, mislukken, verf wegkrabben en weer bijschilderen. Dit gevecht met de materie staat voor een schilder centraal, is heerlijk en wil je zolang mogelijk vast houden.

In 1970 maakt Theo bij de familie de Jong kennis met Clasina en ze betrekken in 1971 samen de woon- en werkruimte aan de Langestraat 35, een oud boerderijtje in het centrum van Hengelo. Eigenlijk was zijn atelierruimte aan de donkere kant. Er kwam weinig licht binnen, mede door de gordijnen die hij voor de ramen had opgehangen. In het midden stond zijn schildersezel met daarnaast een tafelpalet. Rondom en achter de ezel stonden schilderijen die nog niet naar zijn zin waren. Door dit wat rommelig geheel had het atelier iets natuurlijks, het rook er naar een mengsel van verf, standolie en sigarenrook.

In het voorjaar van 1987 vertrok Clasina plotseling en verdween uit het leven van Theo. Dit was een klap voor de toen 62 jarige schilder. Ondanks dit verdriet probeerde hij een nieuwe start te maken. Wij ruimden zijn atelier op en ik maakte naar zijn wens een nieuw tafelpalet zoals de Deense schilder Asger Jorn die had. Hij schilderde wel regelmatig, maar het schildersritme van voor 1987 was er niet meer.
De warmte, het vlammetje was uit de Langestraat verdwenen. Je kunt het aflezen aan de beide paletten die ik heb bewaard. Op het palet van voor 1987 hebben alle kleuren een eigen plek en kon hij deze blindelings vinden. Op het laatste, grotere palet is het een chaos van kleuren, waarbij hij niet het hele palet maar slechts een klein hoekje gebruikte.

Eind september, begin oktober 1992 was Theo weer op reis naar Alice de Jong in Zwitserland. (De sleutel van het huis en atelier was bij ons en wij pasten op als hij van huis was). Op de terugweg reisde hij via Amsterdam waar hij plotseling overleed, een enorme schok. Twee dagen na zijn dood zag ik dat er was ingebroken aan de achterkant van het huis. Het was een chaos in het huis en het atelier. Alle schilderijen die in de kamer hingen, hoofdzakelijk van collega’s, waren weg. Ook uit het atelier waren schilderijen verdwenen plus een aantal grote mappen met werken op papier. “De grootste kunstroof van Twente” schreven de kranten. Diezelfde dag heb ik alle resterende schilderijen en tekeningen in een grote container laten afvoeren. Deze zijn bij de erfgenamen terechtgekomen. Daarna heb ik officieel aangifte gedaan.

Op zolder lagen zo’n 40 schilderijen, sommige afgespannen, waarvan Wolvecamp ooit vond dat ze niet goed waren.
Ik wil hierbij aantekenen dat het beoordelen van een schilderij altijd een momentopname is. Bij deze schilderijen waren naar mijn mening goede doeken. Toch heb ik ze allemaal vernietigd en naar het grof vuil gebracht met de gedachte dat hij dat zo had gewild. Ik handelde in de hectiek van dat moment. Nu zoveel jaren later zou ik het mogelijk anders hebben gedaan.

Na deze onrustige dagen was het tijd om in crematorium Usselo afscheid te nemen van deze bescheiden schilder wiens schilderijen in musea in binnen en buitenland hangen. Voor mij was dit het einde van een waardevol tijdperk waar ik van genoten heb. Theo Wolvecamp heeft veel voor mij betekend en dat draag ik nog iedere dag met me mee.

Henk Lassche

Lees de krant als PDF

december

17decGehele dagde Rob de Nijs musicalMalle Babbe

17decGehele dagGripRayen Panday

17decGehele dagVoor de meisjesFilmhuis Hengelo

18decGehele dagde Rob de Nijs musicalMalle Babbe

18decGehele dagVieren een muiterse KerstErwin Nyhoff & Thijs Kemperink