• Musea

      Twente heeft véél meer musea dan u denkt. Ervaar het rijke textielverleden, het boerenleven, techniek of natuur. Bewonder kunst-van-alle-tijden. En leef je uit in bijzondere workshops. Een aanrader voor jong en oud.

    • NAJAARSSTOOMDAGEN BIJ MUSEUM BUURTSPOORWEG

      NAJAARSSTOOMDAGEN BIJ MUSEUM BUURTSPOORWEG

      Traditiegetrouw vindt het grootste evenement van Museum Buurtspoorweg, de Najaarsstoomdagen, plaats in het derde weekend van oktober. Dit jaar pakt het museum groots uit op zaterdag 18 en zondag 19 oktober met een bomvol programma vol stoom.

      Zomeractiviteiten Museum Oldenzaal

      Zomeractiviteiten Museum Oldenzaal

      Deze zomer is extra bijzonder bij Museum Oldenzaal! We hebben een aantal leuke activiteiten voor kinderen én je kunt wekelijks meedoen aan een rondleiding door het Palthe Huis of De Pelgrim.

      Ton Schulten: De kunst van het leven!

      Ton Schulten: De kunst van het leven!

      Ootmarsum. De straatjes met klinkers, de nijverheid van eeuwen terug, de kerk en de kroeg. Het heden en verleden. Het stadje van charme, cultuur en kunst. Aangenaam, gastvrij. Daar treft u in het hart van het mooie stadje de wereld van kunstschilder Ton Schulten.

      Grote Straat krijgt publiekstrekker met Stedelijk Museum Almelo

      Grote Straat krijgt publiekstrekker met Stedelijk Museum Almelo

      Het Stedelijk Museum Almelo krijgt een ruimer en representatief onderdak: het Hofkeshuis uit 1775 aan de Grotestraat Noord. Dinsdag 30 mei heeft de gemeenteraad van Almelo ingestemd met het voorstel van wethouder Jan Martin van Rees om dit monumentale pand in classicistische stijl aan te kopen en te verhuren aan het museum.

    • Theater

      Twente telt tal van podia, van intiem tot large, van overdekt tot open air. Trots zijn we op artiesten uit de streek die met muziek, cabaret, musical, toneel en revue op de planken staan. En net zo blij met optredens van (inter)nationale toppers. Komt dat zien!

    • DANSDAGEN ENSCHEDE: DRIE DAGEN LANG ALLE DANS IN DE SCHIJNWERPERS

      DANSDAGEN ENSCHEDE: DRIE DAGEN LANG ALLE DANS IN DE SCHIJNWERPERS

      Enschede wordt dit jaar de eerste ‘dependance’ van de Nederlandse Dansdagen uit Maastricht. In het weekeinde van 17 tot en met 19 oktober staan alle vormen van dans in de schijnwerpers, van klassiek tot modern, uitgevoerd door professionals én amateurs, voor (en door) jong en oud. Het motto: #Dans met mij.

      Vurig overspel in een sterrenrestaurant!

      Vurig overspel in een sterrenrestaurant!

      Op zondagmiddag 28 september is de wereldpremière van de opera Second Love in het Wilminktheater in Enschede. Een vurig liefdesdrama over overspel voor en achter de schermen van een vijfsterrenrestaurant!

      Delden Klassiek 2025–2026: muziek die raakt, op locaties die inspireren

      Delden Klassiek 2025–2026: muziek die raakt, op locaties die inspireren

      Delden Klassiek begint dit jaar aan een nieuw concertseizoen met frisse ideeën, bekende gezichten én verrassende gasten. Van september 2025 tot en met april 2026 zijn er maar liefst elf concerten te beluisteren, verspreid over drie bijzondere locaties in en rond Delden: de sfeervolle Oude Blasiuskerk met haar fantastische en veelgeprezen akoestiek, het statige Kasteel Twickel en — nieuw dit seizoen — de openluchtlocatie bij de gerestaureerde Eschmolen op de Deldeneresch.

      Mathieu van Bellen soleert in Brahms’ Vioolconcert

      Mathieu van Bellen soleert in Brahms’ Vioolconcert

      Met een programma vol romantiek en diepe emoties opent Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel, het nieuwe concertseizoen. Gastdirigent Michal Nesterowicz leidt het orkest in de Vierde Symfonie van Tsjaikovski langs de belangrijkste thema’s uit het leven van de componist.

    • Kunst

      Kunst is een breed begrip. Eeuwenoud of modern, realistisch of abstract. Twente maakt het zichtbaar in musea, galerieën, (beelden)tuinen, in stad of dorp. Op Twentse bodem spelen zich kleurrijke kunstevents af. Laat u verrassen!

    • Kunsthal Almelo

      Kunsthal Almelo

      Ook in het najaar valt er weer veel moois te ontdekken in Kunsthal Almelo. Vanaf zondag 14 september is de tentoonstelling Connected te bezoeken, met kunstwerken van Sebastiaan Spit, Leonie Stellema en Petar Tuskan. Deze expositie is gratis toegankelijk tot en met zondag 16 november 2025, met een feestelijke opening op zondag 14 september om 15.00 uur.

      Open Ateliers Hengelo 2025 op zaterdag 27 en zondag 28 september

      Open Ateliers Hengelo 2025 op zaterdag 27 en zondag 28 september

      Open Ateliers Hengelo is een tweejaarlijkse kunstroute. Ook dit jaar zetten enthousiaste professionele Hengelose kunstenaars op zaterdag 27 en zondag 28 september 2025 van 11.00 tot 17.00 uur de deuren van hun atelier weer open voor het publiek. Dit geeft een uniek kijkje in hun werkomgeving en biedt de kans met hen in gesprek te gaan. En om heel diverse kunstwerken te zien.
      Om iedereen de kans te geven naar Hengelose kunst te kijken is deze kunstroute gratis toegankelijk.

      Wies Hendriks, 60 jaar de Pook

      Wies Hendriks, 60 jaar de Pook

      Expo “De keuze van Wies”. Een selectie van haar dierbaarste werken, van 11-09-2025 t/m 31-12-2025 in Galerie & Kunstuitleen de Pook

      Bijna alle stromingen abstracte kunst vertegenwoordigd – Bert Kuijpers

      Bijna alle stromingen abstracte kunst vertegenwoordigd – Bert Kuijpers

      Bert Kuipers is gespecialiseerd in moderne naoorlogse kunst uit Nederland en Duitsland en al twintig jaar actief. Sinds 2012 is zijn kunsthandel en galerie gevestigd in de wijk Roombeek in Enschede die 25 jaar geleden getroffen werd door de vuurwerkramp. De wijk is volledig onder architectuur herbouwd. De kunsthandel maakt onderdeel uit van een woonhuis in minimalistische en functionele stijl, waarin de werking van het licht een belangrijke rol speelt. In verrassende ruimtes worden overwegend abstracte schilderijen en beelden getoond in steeds wisselende exposities.

      HERMA DEENEN & SYLVIA BLICKMAN – VERBINDEN

      HERMA DEENEN & SYLVIA BLICKMAN – VERBINDEN

      Eens in de drie jaar staat in Nederland-Kunstenland het najaar in het teken van grafiek. Een triënnale, ooit genaamd “Maand van de Grafiek”, nu met de titel “Grafiek25”. Het thema van dit jaar is Verbinden. Galerie Beeld & Aambeeld is gewend verbindingen te leggen tussen schilderijen en sieraden en verbindt dit najaar de polymeeretsen van Herma Deenen met de sieraden van Sylvia Blickman.

    • Cultuur

      Twente koestert zijn cultureel erfgoed. Het paasvuur, oogstfeest, boer’nbrufte, oude ambachten, we houden het levend. En onder elkaar spreken we graag dialect. Dat hoort bij onze identiteit. Die we overigens wél in een eigentijds jasje durven steken.

    • Creativiteit bruist in Enschede: Kaliber lanceert nieuwe beeldende cursussen voor jong en oud

      Creativiteit bruist in Enschede: Kaliber lanceert nieuwe beeldende cursussen voor jong en oud

      De belangstelling voor creatieve cursussen is groter dan ooit. Steeds meer mensen zoeken naar manieren om te ontspannen, zichzelf te uiten of nieuwe talenten te ontdekken. Kaliber speelt hierop in met een inspirerend nieuw aanbod in Enschede. Vanaf september starten drie gloednieuwe cursussen beeldende kunst bij Kaliber in het Muziekkwartier, speciaal voor kinderen, jongeren én volwassenen.

      Hengelo Magazine, stadsglossy met allure

      Hengelo Magazine, stadsglossy met allure

      De stadsglossy van Hengelo slaat aan. Steeds meer mensen lezen het tijdschrift dat elk kwartaal bij het wisselen van de jaargetijden verschijnt. Het blad voor de inwoners van Hengelo wordt gemaakt door een aantal journalisten uit de stad. Opvallend zijn ook de fraaie foto’s en de afgewogen vormgeving die gerealiseerd wordt door de gebroeders Erik en Frank Gigengack.

      Fotogalerie Objektief in Enschede

      Fotogalerie Objektief in Enschede

      Fotogalerie Objektief in Enschede is een platform voor gevestigde, maar ook voor talentvolle jonge fotografen. Als enige fotogalerie in de regio Twente zet zij zich vol in om fotografie een podium te bieden in het Oosten van het land. Vanuit onze passie voor fotografie willen wij met spraakmakende exposities een divers publiek bereiken. Regelmatig verrijken wij onze exposities met nieuwe media en videopresentaties.

      Torenbezichtiging Heiligenbeeldenmuseum

      Torenbezichtiging Heiligenbeeldenmuseum

      Vorden-Kranenburg – Op de laatste zaterdagen van de maand, dus a.s. zaterdag 28 juni,  bestaat de mogelijkheid om de orgelzolder, de klokkenzolder en de kruisribgewelven boven de kerk te bezichtigen. Voor de bezichtiging vraagt men een kleine vergoeding van € 2,00.

      Henk houdt Kaliber draaiende – en zoekt versterking!

      Henk houdt Kaliber draaiende – en zoekt versterking!

      Kaliber Kunstenschool is trots op betrokken vrijwilligers zoals Henk, wil jij net als Henk een steentje bijdragen in Almelo, Enschede of Oldenzaal? Of ben je benieuwd wat vrijwilligerswerk bij Kaliber jou kan brengen? Bekijk de verschillende vrijwilligersvacatures op de website

  • Archief

Ergens in 1979 stond ik als betrekkelijk jonge schilder voor het eerst voor de deur van Langestraat 35 in Hengelo en belde aan. Ik was lichtelijk opgewonden, want dit was het woon- en werkadres van de Cobraschilder Theo Wolvecamp. Een man met reputatie en een geweldige ervaring als schilder, maar ik had gehoord dat hij moeilijk te benaderen was. Hij had een schilderij van me zien hangen en wilde kennis maken. Clasina, de vrouw van Wolvecamp, een lange charmante verschijning, deed de deur open en ontving me hartelijk. Beiden liepen we door het atelier naar de woonkamer en daar zat de schilder, in zijn stoel naast een kast vol kunstboeken, met bij zich zijn hond. Vanaf het eerste moment klikte het en al snel ging het over verf, schilderijen, tentoonstellingen en kunstgeschiedenis. Na een paar uur liep ik met een vol hoofd voldaan naar huis. Dit was het begin van een lange vriendschap die zou duren tot aan de dood van Wolvecamp in 1992.

30 Augustus jl. was het 100 jaar geleden dat Theo werd geboren aan de Buitenweg in de wijk Tuindorp in Hengelo. Zijn vader stierf toen hij nog maar negen jaar oud was. Als kind bracht hij veel tijd door bij zijn oom Albert Haverkamp, jachtopziener in Boekelo, die hij als een tweede vader beschouwde. Samen met zijn jeugdvriend Eef de Weerd (1926-1989) had hij een jongensdroom: kunstschilder worden. Na tekenlessen in de natuur van Herman Oets namen ze samen in 1946 de grote stap; de kunstacademie in Arnhem. Theo met een beurs van van Heek en Eef op eigen kosten. Na een jaar moest Eef afhaken wegens geldgebrek en trok Theo naar Amsterdam.

Daar huurde hij een atelier en maakte kennis met Karel Appel en Corneille. Samen met deze twee schilders en aangevuld met Brands, Constant, Rooskens, Nieuwenhuys, Kouwenaar, Elburg en Lucebert was Wolvecamp voorjaar 1948 medeoprichter van de experimentele groep Holland. Deze groep ging eind van dat jaar op in de internationale Cobra Groep, opgericht in Parijs. Met de IJslander Gudnasson en de Deen Bille was Theo de meest abstracte van deze groep. Zijn improvisaties, zeer vrij geschilderd, waren van een hoog niveau.

Drie jaar duurde het Cobra avontuur, van 1948 tot 1951, daarna zocht een ieder zijn eigen weg. Het was een vruchtbare periode met tentoonstellingen in Brussel, Amsterdam, Parijs en Luik, waarbij de groep een belangrijke stempel drukte op de kunstgeschiedenis. Het moet voor de jonge Hengeloër ( hij was begin twintig) een geweldig inspirerende tijd zijn geweest.
Appel, Constant en Corneille verhuisden naar Parijs en Theo voegde zich voor een jaar bij hen. Wolvecamp voelde zich echter niet thuis in deze grote stad, tenminste niet om te werken en ik ken ook geen schilderijen uit deze periode. Via het Franse Bretagne en Amsterdam vestigde Theo zich in 1954 definitief in Hengelo. Hier maakte hij kennis met het verzamelaarsechtpaar Alice en Hans de Jong die hem hielpen met een tijdelijke atelierruimte. Op zijn beurt adviseerde Theo hen bij het aankopen van goede kunst.

In zijn latere atelier in het havengebied van Hengelo kon hij in alle rust verder werken aan zijn oeuvre. Er was echter wel een probleem, wanneer je op zo’n jonge leeftijd hebt gepiekt met je improvisaties, hoe ga je dan verder met nog een heel schildersleven voor je? Wolvecamp vond zijn weg door zich af en toe te laten inspireren door werken van collega’s zoals Pollock, Kline en Gorky. De opgedane invloeden verwerkte hij en kwamen soms voor de dag in zijn Wolvecampschilderijen.

Door ons wekelijkse contact in zijn of mijn atelier leerde ik hem steeds beter kennen en ook meer begrijpen van de schilderkunst. Hij had het over het bezielen van de olieverfmaterie en dat je met een goede streek verf meer kunt zeggen dan met vele woorden. Ik zag bij hem de onzekerheid die ik ook bij mezelf herken en weet dat dit een noodzakelijke metgezel is voor een schilder. Wat heb ik hem vaak moeizaam zien worstelen op zijn schilderijen. Laag over laag bouwde hij ze op, waarbij hij graag werkte met dikke taaie standolie door de verf. Het is het schildersproces van slagen, mislukken, verf wegkrabben en weer bijschilderen. Dit gevecht met de materie staat voor een schilder centraal, is heerlijk en wil je zolang mogelijk vast houden.

In 1970 maakt Theo bij de familie de Jong kennis met Clasina en ze betrekken in 1971 samen de woon- en werkruimte aan de Langestraat 35, een oud boerderijtje in het centrum van Hengelo. Eigenlijk was zijn atelierruimte aan de donkere kant. Er kwam weinig licht binnen, mede door de gordijnen die hij voor de ramen had opgehangen. In het midden stond zijn schildersezel met daarnaast een tafelpalet. Rondom en achter de ezel stonden schilderijen die nog niet naar zijn zin waren. Door dit wat rommelig geheel had het atelier iets natuurlijks, het rook er naar een mengsel van verf, standolie en sigarenrook.

In het voorjaar van 1987 vertrok Clasina plotseling en verdween uit het leven van Theo. Dit was een klap voor de toen 62 jarige schilder. Ondanks dit verdriet probeerde hij een nieuwe start te maken. Wij ruimden zijn atelier op en ik maakte naar zijn wens een nieuw tafelpalet zoals de Deense schilder Asger Jorn die had. Hij schilderde wel regelmatig, maar het schildersritme van voor 1987 was er niet meer.
De warmte, het vlammetje was uit de Langestraat verdwenen. Je kunt het aflezen aan de beide paletten die ik heb bewaard. Op het palet van voor 1987 hebben alle kleuren een eigen plek en kon hij deze blindelings vinden. Op het laatste, grotere palet is het een chaos van kleuren, waarbij hij niet het hele palet maar slechts een klein hoekje gebruikte.

Eind september, begin oktober 1992 was Theo weer op reis naar Alice de Jong in Zwitserland. (De sleutel van het huis en atelier was bij ons en wij pasten op als hij van huis was). Op de terugweg reisde hij via Amsterdam waar hij plotseling overleed, een enorme schok. Twee dagen na zijn dood zag ik dat er was ingebroken aan de achterkant van het huis. Het was een chaos in het huis en het atelier. Alle schilderijen die in de kamer hingen, hoofdzakelijk van collega’s, waren weg. Ook uit het atelier waren schilderijen verdwenen plus een aantal grote mappen met werken op papier. “De grootste kunstroof van Twente” schreven de kranten. Diezelfde dag heb ik alle resterende schilderijen en tekeningen in een grote container laten afvoeren. Deze zijn bij de erfgenamen terechtgekomen. Daarna heb ik officieel aangifte gedaan.

Op zolder lagen zo’n 40 schilderijen, sommige afgespannen, waarvan Wolvecamp ooit vond dat ze niet goed waren.
Ik wil hierbij aantekenen dat het beoordelen van een schilderij altijd een momentopname is. Bij deze schilderijen waren naar mijn mening goede doeken. Toch heb ik ze allemaal vernietigd en naar het grof vuil gebracht met de gedachte dat hij dat zo had gewild. Ik handelde in de hectiek van dat moment. Nu zoveel jaren later zou ik het mogelijk anders hebben gedaan.

Na deze onrustige dagen was het tijd om in crematorium Usselo afscheid te nemen van deze bescheiden schilder wiens schilderijen in musea in binnen en buitenland hangen. Voor mij was dit het einde van een waardevol tijdperk waar ik van genoten heb. Theo Wolvecamp heeft veel voor mij betekend en dat draag ik nog iedere dag met me mee.

Henk Lassche