fbpx
    • Musea

      Twente heeft véél meer musea dan u denkt. Ervaar het rijke textielverleden, het boerenleven, techniek of natuur. Bewonder kunst-van-alle-tijden. En leef je uit in bijzondere workshops. Een aanrader voor jong en oud.

    • De ambachtsman achter het kunstwerk

      De ambachtsman achter het kunstwerk

      Het Heiligenbeeldenmuseum wijdt haar thematentoonstelling dit jaar aan de, in 1883 in Rotterdam geboren, beeldhouwer en tekenaar August Klawer.

      Grote Straat krijgt publiekstrekker met Stedelijk Museum Almelo

      Grote Straat krijgt publiekstrekker met Stedelijk Museum Almelo

      Het Stedelijk Museum Almelo krijgt een ruimer en representatief onderdak: het Hofkeshuis uit 1775 aan de Grotestraat Noord. Dinsdag 30 mei heeft de gemeenteraad van Almelo ingestemd met het voorstel van wethouder Jan Martin van Rees om dit monumentale pand in classicistische stijl aan te kopen en te verhuren aan het museum.

    • Theater

      Twente telt tal van podia, van intiem tot large, van overdekt tot open air. Trots zijn we op artiesten uit de streek die met muziek, cabaret, musical, toneel en revue op de planken staan. En net zo blij met optredens van (inter)nationale toppers. Komt dat zien!

    • Reisopera op Campingtour samen met Theater Sonnevanck!

      Reisopera op Campingtour samen met Theater Sonnevanck!

      Van 2 augustus – 15 augustus reizen ze met een nieuwe muziektheatervoorstelling naar negen campings in Oost-Nederland. De voorstellingen worden gratis in de openlucht gespeeld voor gasten van de camping. Voor de hele familie brengen ze ‘Wonderkids on Tour’.

      Pianofestival Twente

      Pianofestival Twente

      Van 7 t/m 22 september vindt een adembenemende reeks pianoconcerten plaats waarin meesterpianisten en jonge toptalenten hoogstaand repertoire vertolken.

      Beleef het in Hertme!

      Beleef het in Hertme!

      Het Openluchttheater Hertme ligt aan de rand van het gezellige kerkdorp Hertme in een groene omgeving, en staat bekend om zijn sfeervolle middeleeuwse decor en uitgebreide programma voor jong en oud. Ook dit jaar staat er weer een heel divers aanbod van voorstellingen en concerten op de agenda.

      Tweehoofdige directie per 1 september van start bij de Nederlandse Reisopera

      Tweehoofdige directie per 1 september van start bij de Nederlandse Reisopera

      De raad van toezicht van de Nederlandse Reisopera is verheugd mee te delen dat per 1 september 2024 een nieuwe, tweehoofdige directie aan het roer zal staan. De Britse regisseur Sam Brown en de huidige interim-directeur Rudy van Wijk zullen de taken van respectievelijk artistiek directeur en algemeen directeur op zich nemen. 

    • Kunst

      Kunst is een breed begrip. Eeuwenoud of modern, realistisch of abstract. Twente maakt het zichtbaar in musea, galerieën, (beelden)tuinen, in stad of dorp. Op Twentse bodem spelen zich kleurrijke kunstevents af. Laat u verrassen!

    • Alles wordt mooier met KUNSTlicht!

      Alles wordt mooier met KUNSTlicht!

      Welkom bij Het Lichtatelier. Wij nemen u mee naar onze werkplaats, winkel en museum waar wij originele lampen en klokken uit de tijd van de Industriële Revolutie nieuw leven inblazen. Kijkt u vooral goed rond!

      Meesters van de Wolvecampprijs

      Meesters van de Wolvecampprijs

      Op een prachtige manier laten drie oud Wolvecampprijswinnaars zien hoe je op totaal verschillende wijze je verhaal als schilder aan de kijker van het doek kan laten lezen. Van alle drie kunstenaars hangt werk in de grote musea en hier hebben ze elk ca. 45 strekkende meter om hun laatste werk, groot en klein, op deze prachtige tentoonstelling te laten zien.

      Museum de Fundatie te Gast in Kunsthal Hof 88!

      Museum de Fundatie te Gast in Kunsthal Hof 88!

      Op zondag 23 juni opent in Kunsthal Hof 88 de tentoonstelling ‘Jan Cremer, een portret van een kunstenaar’. De tentoonstelling ‘Jan Cremer, een portret van een kunstenaar’ is een samenwerking tussen Kunsthal Hof 88 en Museum de Fundatie waarbij de Almelose kunsthal onder de noemer ‘Museum de Fundatie te Gast’ kunstwerken van Museum de Fundatie tentoon mag stellen in Kunsthal Hof 88.

      Het KunstTorentje en de StuiverTorentjes in Almelo

      Het KunstTorentje en de StuiverTorentjes in Almelo

      De draad, het fundament Gertruud Dentjens – 16 juni t/m 11 augustus ‘24 Voor Gertruud Dentjens is kunst niet in de eerste plaats iets fraais om aan de muur te hangen. Voor haar zit schoonheid vooral in de puurheid van materialen. Door voor de installatie in het...

    • Cultuur

      Twente koestert zijn cultureel erfgoed. Het paasvuur, oogstfeest, boer’nbrufte, oude ambachten, we houden het levend. En onder elkaar spreken we graag dialect. Dat hoort bij onze identiteit. Die we overigens wél in een eigentijds jasje durven steken.

    • De Kruidenhof te Mallum

      De Kruidenhof te Mallum

      De Kruidenhof te Mallum is een tuin van 7500 m2 in het buitengebied van Eibergen, pal aan de Berkel, naast de Mallumse watermolen en muldershuis.

      Avondwandelingen in het Haaksbergerveen

      Avondwandelingen in het Haaksbergerveen

      We hebben in Haaksbergen een uniek hoogveengebied  – waar niet zo heel veel meer van is in de rest van ons land- en daar valt veel over te vertellen.  Over het ontstaan en de geschiedenis, maar ook over de bijzondere flora en fauna in dit gebied.

      Hof van Twente: kunst & cultuur in overvloed

      Hof van Twente: kunst & cultuur in overvloed

      ZEVEN KASTELEN VOL VERHALEN IN HOF VAN TWENTE In Delden vind je Kasteel Twickel en rond Diepenheim liggen Huis Nijenhuis, Kasteel Warmelo, Huis te Diepenheim, Huis Westerflier, Kasteel Weldam en Havezate Wegdam. WANDELEN DOOR EEUWEN TUINARCHITECTUUR Naast de...

      Het Haaksbergerveen geeft prachtige verhalen prijs….

      Het Haaksbergerveen geeft prachtige verhalen prijs….

      Over het Haaksbergerveen valt veel te vertellen. Héél veel. Reden voor de Stichting Schaapskudde Haaksbergen (SSH) om tijdens Lente in de Kooi op afgelopen Tweede Paasdag een boekje vol veenverhalen uit te brengen. Informatief, smeuïg, ontroerend.

      Je weet pas wie je bent als je op de proef wordt gesteld

      Je weet pas wie je bent als je op de proef wordt gesteld

      Schrijven is voor de in Hengelo (O) geboren auteur Nicolet Steemers als een psychologisch experiment: de narigheid die je in het echte leven niemand zou toewensen, strooit ze onbekommerd uit over de personages in haar romans en thrillers.

Een unieke verzameling portretten

Portretten uit de collectie van No Hero
o.a. van Liu Yu Jun, Katinka Lampe, Célinevan Balen, Werner Lieberman

De afgelopen jaren hebben musea in binnen- en buitenland zich met de tentoonstelling van portretten bezig gehouden. In woelige tijden kijken we onze spiegelbeelden blijkbaar graag in de ogen. De blik is de eerste connectie tussen onszelf en de ander.
Maar wat zien we eigenlijk als we de getekende of geschilderde blik van medemensen bekijken? Deze vraag stelt Museum No Hero zich aan de hand van tientallen portretten uit de collectie van de No Hero Foundation. Er zijn prachtige portretten bij, maar ook zeer verontrustende. Ze komen van over de hele wereld en doen ons realiseren dat onze blik naar de ander vertekend is door vooroordelen, gebrek aan kennis en onze eigen, beperkte perceptie. En dan is er nog iets anders: de blikken vanuit de portretten lijken ook naar ons te kijken!

In het maatschappelijke verkeer is het niet erg gepast om een ander onbeschaamd en langdurig in de ogen te kijken. Vreemd genoeg geldt die regel bij portretten niet. Daar mag je in principe eindeloos naar kijken. Maar dat wil niet zeggen dat het gemakkelijk voelt. De blik, ook de geschilderde blik, is een doorgeefluik. We kijken ermee de wereld in en vorsen naar de betekenis van wat we zien. Als we bekeken worden is het onze blik die ons innerlijk opent voor de beschouwer. Die diepte kan behoorlijk onthutsend zijn, zeker wanneer de persoon tegenover je niet wegkijkt, omdat hij of zij geschilderd is.

De expositie belicht in drie thema’s de complexiteit van de relatie tussen onszelf en de geschilderde blik. Wat als de kunstenaar ons maar beperkt toegang tot de geschilderde ander wil geven? In ‘het thema ‘Maskers en rookgordijnen’ wordt duidelijk dat daarvoor verschillende middelen kunnen worden gebruikt. Die hebben allemaal te maken met het beperken van de toegang tot de blik. Die kan wegkijken of de ogen kunnen gesloten zijn of achter een bril verborgen. Er kan een masker worden opgezet of – subtieler – een rol worden getoond die ons van de werkelijke persoon weghoudt. We worden uitgenodigd langer te kijken dan we misschien prettig vinden. Waar komt ons ongemak vandaan? Hoe leesbaar is het gezicht van een ander überhaupt? Hoe leesbaar zijn we zelf?
De interpretatie van dader- en slachtofferschap is het tweede thema.
We zijn snel geneigd in een blik een dader of een slachtoffer te herkennen. Ook met de werken op deze tentoonstelling kan dat het geval zijn. Maar waarop is onze indruk gebaseerd? Wat weten we van de maatschappelijke context van het kunstwerk? In hoeverre spelen onze eigen ervaringen met dader- en slachtofferschap een rol? Een tweede blik brengt ons aan het twijfelen. De grens tussen dader en slachtoffer is niet altijd zo scherp te trekken.
Tenslotte wordt ingegaan op de manier waarop een blik ons gevangen kan houden. Als je erover nadenkt dan speelt het begrip ‘blik’ in onze taal een enorme rol. Een blik kan doden, priemen, dromen, smeken, dwingen en je gevangen houden.
Op de expositie wemelt het van dergelijke blikken. Ze grijpen ons hoe dan ook bij de kladden. We krijgen een inkijk in de complexiteit van de mens achter de blik en tegelijk wordt ons door die blik de maat genomen.

Confronterend

Oog in Oog met de Wereld is een confronterende tentoonstelling. Eigenlijk staan we als toeschouwer net zo te kijk als de getoonde portretten. We zien uiteindelijk onszelf, als onderdeel van een onvolmaakte mensheid. We kijken onze eigen boosaardigheid aan, maar ook onze beminnelijkheid; onze machtswellust en onze knechting; onze hoogmoed en laaghartigheid; onze bescheidenheid en overmoed. We staan oog in oog met onszelf, verbonden met anderen van over de hele wereld, die – als ze niet geschilderd waren– in ons hun evenbeeld zouden herkennen.

Erik Lips