fbpx
    • Musea

      Twente heeft véél meer musea dan u denkt. Ervaar het rijke textielverleden, het boerenleven, techniek of natuur. Bewonder kunst-van-alle-tijden. En leef je uit in bijzondere workshops. Een aanrader voor jong en oud.

    • Barbie 65 Years, Always a Doll Moment

      Barbie 65 Years, Always a Doll Moment

      Ooit meer dan 1200 Barbiepoppen bij elkaar gezien? Het Stedelijk Museum Almelo viert Barbies vijfenzestigste verjaardag met de grootste Barbie-expositie ooit in Nederland. De expositie laat zien hoe Barbie is geëvolueerd van dom blondje tot geëmancipeerde, werkende vrouw.

      Zout. Verhalen van het witte goud uit Rheine

      Zout. Verhalen van het witte goud uit Rheine

      In het grafisch kabinet van het Falkenhof Museum Rheine nodigen documenten en voorwerpen uit zes eeuwen de bezoekers uit om de mensen te leren kennen die zout produceerden en van de zouthandel profiteerden

      Grote Straat krijgt publiekstrekker met Stedelijk Museum Almelo

      Grote Straat krijgt publiekstrekker met Stedelijk Museum Almelo

      Het Stedelijk Museum Almelo krijgt een ruimer en representatief onderdak: het Hofkeshuis uit 1775 aan de Grotestraat Noord. Dinsdag 30 mei heeft de gemeenteraad van Almelo ingestemd met het voorstel van wethouder Jan Martin van Rees om dit monumentale pand in classicistische stijl aan te kopen en te verhuren aan het museum.

      Thematentoonstelling “Met vallen en opstaan”

      Thematentoonstelling “Met vallen en opstaan”

      Vorden-Kranenburg- Het jaar 2023 wordt voor het Heiligenbeeldenmuseum een heel bijzonder jaar, omdat dan het 25-jarig bestaan wordt gevierd. Op zaterdag 1 april opent het Heiligenbeeldenmuseum in Kranenburg haar deuren met een tentoonstelling die als thema heeft meegekregen: Met vallen en opstaan.

    • Theater

      Twente telt tal van podia, van intiem tot large, van overdekt tot open air. Trots zijn we op artiesten uit de streek die met muziek, cabaret, musical, toneel en revue op de planken staan. En net zo blij met optredens van (inter)nationale toppers. Komt dat zien!

    • Het Mystiek Theater.. waar theater een feestje is!

      Het Mystiek Theater.. waar theater een feestje is!

      Een waanzinnige avond vol entertainment zoals zang, dans en theater…. het is er allemaal! Je gaat van de Moulin Rouge naar de zinderende jungle van Afrika, en ontdekt welke dansstijlen hierbij horen. En plots kom je terecht op een Amerikaanse highschool, waar een spetterend showballet van Grease plaatsvindt.

      Christianne Stotijn zingt Strauss’ liederen met orkest

      Christianne Stotijn zingt Strauss’ liederen met orkest

      Een gouden combinatie: begenadigd liedvertolkster Christianne Stotijn brengt samen met Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel, liederen van Richard Strauss. Bij Phion zingt Stotijn voor het eerst met orkest in Strauss’ eigen arrangementen. Dirigent Kahchun Wong leidt het orkest bij Strauss’ meesterwerk Also sprach Zarathustra, een intense afsluiting van dit concert.

      Mathieu van Bellen soleert in Brahms’ Vioolconcert

      Mathieu van Bellen soleert in Brahms’ Vioolconcert

      Met een programma vol romantiek en diepe emoties opent Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel, het nieuwe concertseizoen. Gastdirigent Michal Nesterowicz leidt het orkest in de Vierde Symfonie van Tsjaikovski langs de belangrijkste thema’s uit het leven van de componist.

    • Kunst

      Kunst is een breed begrip. Eeuwenoud of modern, realistisch of abstract. Twente maakt het zichtbaar in musea, galerieën, (beelden)tuinen, in stad of dorp. Op Twentse bodem spelen zich kleurrijke kunstevents af. Laat u verrassen!

    • Hubert van Mastrigt ‘Vervormde dromen en herinneringen’

      Hubert van Mastrigt ‘Vervormde dromen en herinneringen’

      Fotogalerie Objektief nodigt u uit voor een tentoonstelling met het werk van Hubert van Mastrigt. De tentoonstelling is te zien van 15 februari t/m 22 maart 2024. De officiële opening is op zondag 18 februari om 16.00 uur. U bent van harte welkom.

      Expositie Karel Leusink in de Oude Kerk te Borne

      Expositie Karel Leusink in de Oude Kerk te Borne

      Afbeeldingen van Karel zijn een weergave van zijn werkelijkheid, waarin hij streeft naar een herkenning voor iedereen. Voor hem is kunst een manier van communiceren en een reactie op te roepen; dat kan zijn van verwondering, maar ook één van “dit-(h-)erken-ik-niet”.

      Housewarming

      Housewarming

      Tijdens de Biënnale Gelderland in 2019 zag ik ‘Ethernal Sunset’ van Thijs Linssen voor het eerst. Nabij de Eusebiuskerk. Een zes meter brede projectie van een zonsondergang boven zee. Het beeld fascineerde me omdat het er enerzijds realistisch uitzag en toch iets kunstmatigs leek te hebben.

    • Cultuur

      Twente koestert zijn cultureel erfgoed. Het paasvuur, oogstfeest, boer’nbrufte, oude ambachten, we houden het levend. En onder elkaar spreken we graag dialect. Dat hoort bij onze identiteit. Die we overigens wél in een eigentijds jasje durven steken.

    • The zone of interest in Filmhuis Oldenzaal

      The zone of interest in Filmhuis Oldenzaal

      Op dinsdag 27 februari vertoont Filmhuis Oldenzaal de film ‘The zone of interest’. De film zoomt in op het dagelijks leven van Rudolf Höss, de kampcommandant van Auschwitz, diens echtgenote Hedwig en hun kinderschare.

      “Neem me mee” in Filmhuis Oldenzaal

      “Neem me mee” in Filmhuis Oldenzaal

      Op dinsdag 20 februari vertoont Filmhuis Oldenzaal de film ‘Neem me mee’. Ga mee op een groepsreis voor senioren vol herkenbare en humoristische situaties.

      “Jippie No More” in Filmhuis Oldenzaal

      “Jippie No More” in Filmhuis Oldenzaal

      Een leuk uitje in de voorjaarsvakantie! ‘Jippie No More!’ was geselecteerd als openingsfilm van Cinekid 2023, en won er de de Publieksprijs voor Beste Nederlandse Kinderfilm én de Jeugdjury Award.

      Nieuwe korte cursussen bij Kaliber Kunstenschool: een wereld van creativiteit

      Nieuwe korte cursussen bij Kaliber Kunstenschool: een wereld van creativiteit

      De start van het nieuwe jaar brengt niet alleen frisse energie, maar ook een uitgebreid aanbod aan korte cursussen bij Kaliber Kunstenschool. Of je nu een peuter hebt die wil bewegen op muziek, een nieuwsgierig kind met een passie voor gitaar, of zelf je creatieve vaardigheden wilt aanscherpen: Kaliber heeft voor elk wat wils.

Een unieke verzameling portretten

Portretten uit de collectie van No Hero
o.a. van Liu Yu Jun, Katinka Lampe, Célinevan Balen, Werner Lieberman

De afgelopen jaren hebben musea in binnen- en buitenland zich met de tentoonstelling van portretten bezig gehouden. In woelige tijden kijken we onze spiegelbeelden blijkbaar graag in de ogen. De blik is de eerste connectie tussen onszelf en de ander.
Maar wat zien we eigenlijk als we de getekende of geschilderde blik van medemensen bekijken? Deze vraag stelt Museum No Hero zich aan de hand van tientallen portretten uit de collectie van de No Hero Foundation. Er zijn prachtige portretten bij, maar ook zeer verontrustende. Ze komen van over de hele wereld en doen ons realiseren dat onze blik naar de ander vertekend is door vooroordelen, gebrek aan kennis en onze eigen, beperkte perceptie. En dan is er nog iets anders: de blikken vanuit de portretten lijken ook naar ons te kijken!

In het maatschappelijke verkeer is het niet erg gepast om een ander onbeschaamd en langdurig in de ogen te kijken. Vreemd genoeg geldt die regel bij portretten niet. Daar mag je in principe eindeloos naar kijken. Maar dat wil niet zeggen dat het gemakkelijk voelt. De blik, ook de geschilderde blik, is een doorgeefluik. We kijken ermee de wereld in en vorsen naar de betekenis van wat we zien. Als we bekeken worden is het onze blik die ons innerlijk opent voor de beschouwer. Die diepte kan behoorlijk onthutsend zijn, zeker wanneer de persoon tegenover je niet wegkijkt, omdat hij of zij geschilderd is.

De expositie belicht in drie thema’s de complexiteit van de relatie tussen onszelf en de geschilderde blik. Wat als de kunstenaar ons maar beperkt toegang tot de geschilderde ander wil geven? In ‘het thema ‘Maskers en rookgordijnen’ wordt duidelijk dat daarvoor verschillende middelen kunnen worden gebruikt. Die hebben allemaal te maken met het beperken van de toegang tot de blik. Die kan wegkijken of de ogen kunnen gesloten zijn of achter een bril verborgen. Er kan een masker worden opgezet of – subtieler – een rol worden getoond die ons van de werkelijke persoon weghoudt. We worden uitgenodigd langer te kijken dan we misschien prettig vinden. Waar komt ons ongemak vandaan? Hoe leesbaar is het gezicht van een ander überhaupt? Hoe leesbaar zijn we zelf?
De interpretatie van dader- en slachtofferschap is het tweede thema.
We zijn snel geneigd in een blik een dader of een slachtoffer te herkennen. Ook met de werken op deze tentoonstelling kan dat het geval zijn. Maar waarop is onze indruk gebaseerd? Wat weten we van de maatschappelijke context van het kunstwerk? In hoeverre spelen onze eigen ervaringen met dader- en slachtofferschap een rol? Een tweede blik brengt ons aan het twijfelen. De grens tussen dader en slachtoffer is niet altijd zo scherp te trekken.
Tenslotte wordt ingegaan op de manier waarop een blik ons gevangen kan houden. Als je erover nadenkt dan speelt het begrip ‘blik’ in onze taal een enorme rol. Een blik kan doden, priemen, dromen, smeken, dwingen en je gevangen houden.
Op de expositie wemelt het van dergelijke blikken. Ze grijpen ons hoe dan ook bij de kladden. We krijgen een inkijk in de complexiteit van de mens achter de blik en tegelijk wordt ons door die blik de maat genomen.

Confronterend

Oog in Oog met de Wereld is een confronterende tentoonstelling. Eigenlijk staan we als toeschouwer net zo te kijk als de getoonde portretten. We zien uiteindelijk onszelf, als onderdeel van een onvolmaakte mensheid. We kijken onze eigen boosaardigheid aan, maar ook onze beminnelijkheid; onze machtswellust en onze knechting; onze hoogmoed en laaghartigheid; onze bescheidenheid en overmoed. We staan oog in oog met onszelf, verbonden met anderen van over de hele wereld, die – als ze niet geschilderd waren– in ons hun evenbeeld zouden herkennen.

Erik Lips

X