fbpx
    • Musea

      Twente heeft véél meer musea dan u denkt. Ervaar het rijke textielverleden, het boerenleven, techniek of natuur. Bewonder kunst-van-alle-tijden. En leef je uit in bijzondere workshops. Een aanrader voor jong en oud.

    • MUSEUM BUURTSPOORWEG ALS UNIEKE LOCATIE

      MUSEUM BUURTSPOORWEG ALS UNIEKE LOCATIE

      Steeds meer groepen en bedrijven weten Museum Buurtspoorweg te vinden als bijzondere locatie voor evenementen of een zakelijke bijeenkomst, waarbij het nuttige met het aangename wordt gecombineerd. Zo zijn er de afgelopen maanden heel wat bijzondere ritten uitgevoerd voor heel uiteenlopende groepen.

      De ambachtsman achter het kunstwerk

      De ambachtsman achter het kunstwerk

      Het Heiligenbeeldenmuseum wijdt haar thematentoonstelling dit jaar aan de, in 1883 in Rotterdam geboren, beeldhouwer en tekenaar August Klawer.

    • Theater

      Twente telt tal van podia, van intiem tot large, van overdekt tot open air. Trots zijn we op artiesten uit de streek die met muziek, cabaret, musical, toneel en revue op de planken staan. En net zo blij met optredens van (inter)nationale toppers. Komt dat zien!

    • Shirley Holmink en het Mysterie van de Hellehond

      Shirley Holmink en het Mysterie van de Hellehond

      Kinderen van 6 t/m 12 jaar kunnen van 28 okt t/m 1 nov 2024 hun eigen muziektheatervoorstelling maken bij de Reisopera. Tijdens deze muziektheaterweek staat het verhaal van Shirley Holmink en het Mysterie van de Hellehond centraal (we noemen haar ook wel de Twentse Sherlock Holmes).

      De 40ste van Mozart

      De 40ste van Mozart

      Een meesterwerk van Mozart, een onterecht vergeten soloconcert van Bruch en fonkelnieuwe noten van Bram Kortekaas. Geliefd, zeldzaam en nieuw zijn de ingrediënten van dit concert. Nieuwe noten vormen de opening onder leiding van chef-dirigent Alexei Ogrintchouk. In opdracht van Phion schreef Bram Kortekaas een nieuw orkestwerk dat hier zijn wereldpremière beleeft.

      Mathieu van Bellen soleert in Brahms’ Vioolconcert

      Mathieu van Bellen soleert in Brahms’ Vioolconcert

      Met een programma vol romantiek en diepe emoties opent Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel, het nieuwe concertseizoen. Gastdirigent Michal Nesterowicz leidt het orkest in de Vierde Symfonie van Tsjaikovski langs de belangrijkste thema’s uit het leven van de componist.

    • Kunst

      Kunst is een breed begrip. Eeuwenoud of modern, realistisch of abstract. Twente maakt het zichtbaar in musea, galerieën, (beelden)tuinen, in stad of dorp. Op Twentse bodem spelen zich kleurrijke kunstevents af. Laat u verrassen!

    • Expositie Zicht op Almelo

      Expositie Zicht op Almelo

      In de tentoonstelling Zicht op Almelo toont het Stedelijk Museum Almelo historische werken van kunstenaars uit de eigen collectie en schilderijen, tekeningen en foto’s van hedendaagse Almelose kunstenaars. Een ieder geven ze een eigen visie op Almelo. Het geheel geeft een interessant en boeiend zicht op Almelo door de tijd heen.  

      Philip Vermeulen. Chasing The Dot

      Philip Vermeulen. Chasing The Dot

      Durf jij het aan? Laat je meevoeren in de wereld van Philip Vermeulen! Zijn werk is meer dan alleen maar iets om naar te kijken. Met geluid, licht en beweging brengen zijn grote, meeslepende installaties je zintuigen aan het wankelen. In zijn werk smelten wetenschap, technologie en kunst samen tot onvergetelijke sensaties.

      Hans Emmelkamp en Eva Dora Lamm – Een Ode aan de Eenvoud

      Hans Emmelkamp en Eva Dora Lamm – Een Ode aan de Eenvoud

      Al meer dan 45 jaar brengt de Enschedese galerie Beeld & Aambeeld tentoonstellingen met eigentijdse kunst voor aan de wand (het Beeld) in combinatie met sieraadkunst voor op het lichaam (het Aambeeld). Tentoonstellingen met twee kunstenaars waarvan het werk bij voorkeur goed bij elkaar past. Hoewel Hans Emmelkamp en Eva Dora Lamm tot voor kort elkaar en elkaars werk niet kenden is dit laatste goed gelukt.

      PLANETART ARCHIVES X Kees de Groot 1978-2003

      PLANETART ARCHIVES X Kees de Groot 1978-2003

      Activist, organisator en innovatieve kunstenaar, al deze drie termen zijn van toepassing op Kees de Groot (1956). Van 17 augustus t/m 3 november 2024 besteedt Rijksmuseum Twenthe aandacht aan deze veelzijdige kunstenaar met een overzichtstentoonstelling waarin zijn artistieke ontwikkeling van 1978-2003 wordt getoond.

      Henk Lamm, groot schilder op klein formaat

      Henk Lamm, groot schilder op klein formaat

      Dat je in de schilderkunst met heel kleine tekeningen en schilderijtjes  de aandacht op je kunt vestigen bewijst de schilder Henk Lamm (1908-1957) in de eerste helft van de vorige eeuw.

    • Cultuur

      Twente koestert zijn cultureel erfgoed. Het paasvuur, oogstfeest, boer’nbrufte, oude ambachten, we houden het levend. En onder elkaar spreken we graag dialect. Dat hoort bij onze identiteit. Die we overigens wél in een eigentijds jasje durven steken.

    • OPENING EUREGIO SPREEKWOORDENMUSEUM

      OPENING EUREGIO SPREEKWOORDENMUSEUM

      Femia Siero, directeur van het Erfgoed Centrum Achterhoek en Liemers (ECAL)opent op woensdag 9 oktober om 15.00 het digitale Euregio Spreekwoordenmuseum. Dit museum gaat over zin en onzin van dialectspreekwoorden uit het Euregiogebied (Drenthe, Twente, Achterhoek, Grafschaft Bentheim en West Münsterland).

      Emiel Muijderman ‘Morgen ligt de vis erin’

      Emiel Muijderman ‘Morgen ligt de vis erin’

      Fotogalerie Objektief nodigt u uit voor een tentoonstelling met het werk van Emiel Muijderman. De tentoonstelling is te zien van 20 november t/m 28 december 2024. De officiële opening zal plaatsvinden op zondag 17 november 2024 om 16.00 uur. U bent van harte welkom.

      Boekenmarkten in De Antonius – Rekken

      Boekenmarkten in De Antonius – Rekken

      Op woensdagmiddag 30 oktober van 13.30 – 17.00 uur en op zaterdagmorgen 2 november van 09.00 – 12.30 uur worden in Ontmoetingscentrum De Antonius, aan de Lindevoort te Rekken, weer twee grote Boekenmarkten gehouden.

      Hof van Twente: kunst & cultuur in overvloed

      Hof van Twente: kunst & cultuur in overvloed

      Bij het Drawing Centre Diepenheim is tijd en ruimte om echt te kijken en met elkaar in gesprek te gaan. Tekenen is daarbij het middel dat dient om de wereld samen te ontdekken en beter te leren begrijpen. Kunstenaars uit binnen- en buitenland pakken hier de ruimte om te experimenteren.

      Ontdek de Achterhoek!

      Ontdek de Achterhoek!

      Bezoek eeuwenoude kastelen, toonaangevende musea en idyllische wijngaarden te midden van het alom geprezen coulisselandschap. De Achterhoek heeft het allemaal!

Een unieke verzameling portretten

Portretten uit de collectie van No Hero
o.a. van Liu Yu Jun, Katinka Lampe, Célinevan Balen, Werner Lieberman

De afgelopen jaren hebben musea in binnen- en buitenland zich met de tentoonstelling van portretten bezig gehouden. In woelige tijden kijken we onze spiegelbeelden blijkbaar graag in de ogen. De blik is de eerste connectie tussen onszelf en de ander.
Maar wat zien we eigenlijk als we de getekende of geschilderde blik van medemensen bekijken? Deze vraag stelt Museum No Hero zich aan de hand van tientallen portretten uit de collectie van de No Hero Foundation. Er zijn prachtige portretten bij, maar ook zeer verontrustende. Ze komen van over de hele wereld en doen ons realiseren dat onze blik naar de ander vertekend is door vooroordelen, gebrek aan kennis en onze eigen, beperkte perceptie. En dan is er nog iets anders: de blikken vanuit de portretten lijken ook naar ons te kijken!

In het maatschappelijke verkeer is het niet erg gepast om een ander onbeschaamd en langdurig in de ogen te kijken. Vreemd genoeg geldt die regel bij portretten niet. Daar mag je in principe eindeloos naar kijken. Maar dat wil niet zeggen dat het gemakkelijk voelt. De blik, ook de geschilderde blik, is een doorgeefluik. We kijken ermee de wereld in en vorsen naar de betekenis van wat we zien. Als we bekeken worden is het onze blik die ons innerlijk opent voor de beschouwer. Die diepte kan behoorlijk onthutsend zijn, zeker wanneer de persoon tegenover je niet wegkijkt, omdat hij of zij geschilderd is.

De expositie belicht in drie thema’s de complexiteit van de relatie tussen onszelf en de geschilderde blik. Wat als de kunstenaar ons maar beperkt toegang tot de geschilderde ander wil geven? In ‘het thema ‘Maskers en rookgordijnen’ wordt duidelijk dat daarvoor verschillende middelen kunnen worden gebruikt. Die hebben allemaal te maken met het beperken van de toegang tot de blik. Die kan wegkijken of de ogen kunnen gesloten zijn of achter een bril verborgen. Er kan een masker worden opgezet of – subtieler – een rol worden getoond die ons van de werkelijke persoon weghoudt. We worden uitgenodigd langer te kijken dan we misschien prettig vinden. Waar komt ons ongemak vandaan? Hoe leesbaar is het gezicht van een ander überhaupt? Hoe leesbaar zijn we zelf?
De interpretatie van dader- en slachtofferschap is het tweede thema.
We zijn snel geneigd in een blik een dader of een slachtoffer te herkennen. Ook met de werken op deze tentoonstelling kan dat het geval zijn. Maar waarop is onze indruk gebaseerd? Wat weten we van de maatschappelijke context van het kunstwerk? In hoeverre spelen onze eigen ervaringen met dader- en slachtofferschap een rol? Een tweede blik brengt ons aan het twijfelen. De grens tussen dader en slachtoffer is niet altijd zo scherp te trekken.
Tenslotte wordt ingegaan op de manier waarop een blik ons gevangen kan houden. Als je erover nadenkt dan speelt het begrip ‘blik’ in onze taal een enorme rol. Een blik kan doden, priemen, dromen, smeken, dwingen en je gevangen houden.
Op de expositie wemelt het van dergelijke blikken. Ze grijpen ons hoe dan ook bij de kladden. We krijgen een inkijk in de complexiteit van de mens achter de blik en tegelijk wordt ons door die blik de maat genomen.

Confronterend

Oog in Oog met de Wereld is een confronterende tentoonstelling. Eigenlijk staan we als toeschouwer net zo te kijk als de getoonde portretten. We zien uiteindelijk onszelf, als onderdeel van een onvolmaakte mensheid. We kijken onze eigen boosaardigheid aan, maar ook onze beminnelijkheid; onze machtswellust en onze knechting; onze hoogmoed en laaghartigheid; onze bescheidenheid en overmoed. We staan oog in oog met onszelf, verbonden met anderen van over de hele wereld, die – als ze niet geschilderd waren– in ons hun evenbeeld zouden herkennen.

Erik Lips