fbpx
    • Musea

      Twente heeft véél meer musea dan u denkt. Ervaar het rijke textielverleden, het boerenleven, techniek of natuur. Bewonder kunst-van-alle-tijden. En leef je uit in bijzondere workshops. Een aanrader voor jong en oud.

    • Kerstgroepen uit alle werelddelen

      Kerstgroepen uit alle werelddelen

      Menigeen heeft rond Kerstmis, naast een boom en de nodige kerstversiering, een ‘kerstgroep’ in de woonkamer staan. Maar de hoeveelheid kerstgroepen die Jo en Maria Smits uit Weurt uitstallen is ongekend.

      Rembrandts Vaandeldrager On Tour – Rijksmuseum Twenthe

      Rembrandts Vaandeldrager On Tour – Rijksmuseum Twenthe

      Toen zij hoorde dat Rembrandts Vaandeldrager (1636) de hele maand december in Rijksmuseum Twenthe te gast zou zijn, kwam Josien Beltman, conservator moderne en hedendaagse kunst, op een prachtige gedachte: “Zullen we Nour-Eddine Jarram (1956) vragen om met nieuw werk te reageren op het monumentale portret van Rembrandt?”

      Carlijn Kingma. Het waterwerk van ons geld

      Carlijn Kingma. Het waterwerk van ons geld

      Hoe zit ons geldstelsel in elkaar? Wie hebben er invloed op? En werkt ons financieel systeem wel voor iedereen? Deze vragen staan centraal in het nieuwste project van kunstenaar en cartograaf Carlijn Kingma.

    • Theater

      Twente telt tal van podia, van intiem tot large, van overdekt tot open air. Trots zijn we op artiesten uit de streek die met muziek, cabaret, musical, toneel en revue op de planken staan. En net zo blij met optredens van (inter)nationale toppers. Komt dat zien!

    • DEZE WINTER IN STADSTHEATER DE BOND OLDENZAAL

      DEZE WINTER IN STADSTHEATER DE BOND OLDENZAAL

      DO 8 DEC 20.15 uur € 24,50 Theatercollege William Rutten Theatercollege Focus Een brutale tiener uit een klein dorpje die op eigen kracht zijn jongensdroom waarmaakt en topfotograaf wordt. Al op zijn twaalfde ontdekt William Rutten dat fotograferen zijn grote passie...

      Drie topsolisten bij Phion in Beethovens Tripelconcert

      Drie topsolisten bij Phion in Beethovens Tripelconcert

      Violiste Candida Thompson, celliste Harriet Krijgh en pianiste Magda Amara schitteren in het geliefde Tripelconcert van Beethoven. Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel, vervolgt het programma met Schumanns Derde symfonie, onder leiding van de bevlogen dirigent Alexei Ogrintchouk

      Christianne Stotijn zingt Strauss’ liederen met orkest

      Christianne Stotijn zingt Strauss’ liederen met orkest

      Een gouden combinatie: begenadigd liedvertolkster Christianne Stotijn brengt samen met Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel, liederen van Richard Strauss. Bij Phion zingt Stotijn voor het eerst met orkest in Strauss’ eigen arrangementen. Dirigent Kahchun Wong leidt het orkest bij Strauss’ meesterwerk Also sprach Zarathustra, een intense afsluiting van dit concert.

      DELDEN KLASSIEK LANDGOEDCONCERTEN

      DELDEN KLASSIEK LANDGOEDCONCERTEN

      Met twee zondagmiddagconcerten op 11 en 18 september in Hoeve De Haar in Ambt Delden opent Stichting Delden Klassiek haar concertserie van seizoen 2022-2023. De concerten beginnen om 16:00 uur en duren anderhalf uur. Kaarten inclusief koffie/thee bij aankomst kan men...

    • Kunst

      Kunst is een breed begrip. Eeuwenoud of modern, realistisch of abstract. Twente maakt het zichtbaar in musea, galerieën, (beelden)tuinen, in stad of dorp. Op Twentse bodem spelen zich kleurrijke kunstevents af. Laat u verrassen!

    • Kunsthuis van het Oosten

      Kunsthuis van het Oosten

      In Kunsthuis van het Oosten ontmoet u onder meer werk van Herman Brood, Theo Mackaay en Andreas Schelfhout tot Peter Donkersloot, verschillende generaties Koekkoek en Fried Pal. Maar ook Karel Appel, Jan Kelderman en Antonie Waldorp komt u er tegen.

      Nieuwe expositieruimtes in Hengelo

      Nieuwe expositieruimtes in Hengelo

      Kunst kan verrassen, uitdagen en aanzetten tot nadenken. Maar kunst kan ook gewoon inspirerend en mooi zijn. Het geeft een stad uitstraling en zorgt voor levendigheid. Onmisbaar voor de leefbaarheid van de stad!

      Het absurdisme van Cas Klaver

      Het absurdisme van Cas Klaver

      Is het wel zinvol om logisch te reageren in een absurde wereld? Zijn er wel zinvolle antwoorden op vragen vanuit een niet te vatten werkelijkheid? Voor Cas Klaver is dat nog maar de vraag. Op een absurde wereld reageer je misschien wel het beste met absurdisme.

      KUNSTHAL HOF 88

      KUNSTHAL HOF 88

      Kunsthal Hof 88 organiseert gratis te bezoeken, professionele tentoonstellingen van moderne en hedendaagse beeldende kunst. Daarvoor maken we gebruik van de museale ruimte van de gelijknamige kunsthal.

      Kunsthuis van het Oosten

      Kunsthuis van het Oosten

      Sinds april van dit jaar heeft Kunsthuis van het Oosten een nieuwe eigenaar: Theo van Berkel, kunstverzamelaar en -liefhebber uit Bussum. De galerie blijft hiermee een betrouwbaar partner voor uw kunstaankopen in de meest brede zin van het woord.

    • Cultuur

      Twente koestert zijn cultureel erfgoed. Het paasvuur, oogstfeest, boer’nbrufte, oude ambachten, we houden het levend. En onder elkaar spreken we graag dialect. Dat hoort bij onze identiteit. Die we overigens wél in een eigentijds jasje durven steken.

    • ‘Tukkerspotten’ ontbloot de ziel van het Twentse volk

      ‘Tukkerspotten’ ontbloot de ziel van het Twentse volk

      Dé Tukker, die bestaat niet. Maar dat we er in Twente een eigen levensstijl op na houden staat buiten kijf. Martin ter Denge (oet Riessen) schreef er een boek over: Tukkerspotten. De Twentse volksaard – van A(ccent) tot Z(wijgen) – weerspiegeld in 60 korte verhalen.

      PLECHELMUS KRONIEK

      PLECHELMUS KRONIEK

      Als lezer word je vertellend meegenomen door de geschiedenis van de oudste kerk van Twente. Omdat afbeeldingen vaak meer vertellen dan woorden, zijn ze rijkelijk aan deze prachtige kroniek toegevoegd.

      Beleef kunst & cultuur in Hof van Twente

      Beleef kunst & cultuur in Hof van Twente

      In het weekend van 10 en 11 september 2022 zijn meer dan vierduizend prachtige monumenten in heel Nederland gratis toegankelijk voor iedereen. Het is dé kans om een plek te bezoeken waar je normaal niet zo snel komt. Ook in Hof van Twente doen we mee! Het thema van dit jaar is: “Duurzaamheid”. Waarbij gastvrijheid en openheid in het middelpunt staan.

Een unieke verzameling portretten

Portretten uit de collectie van No Hero
o.a. van Liu Yu Jun, Katinka Lampe, Célinevan Balen, Werner Lieberman

De afgelopen jaren hebben musea in binnen- en buitenland zich met de tentoonstelling van portretten bezig gehouden. In woelige tijden kijken we onze spiegelbeelden blijkbaar graag in de ogen. De blik is de eerste connectie tussen onszelf en de ander.
Maar wat zien we eigenlijk als we de getekende of geschilderde blik van medemensen bekijken? Deze vraag stelt Museum No Hero zich aan de hand van tientallen portretten uit de collectie van de No Hero Foundation. Er zijn prachtige portretten bij, maar ook zeer verontrustende. Ze komen van over de hele wereld en doen ons realiseren dat onze blik naar de ander vertekend is door vooroordelen, gebrek aan kennis en onze eigen, beperkte perceptie. En dan is er nog iets anders: de blikken vanuit de portretten lijken ook naar ons te kijken!

In het maatschappelijke verkeer is het niet erg gepast om een ander onbeschaamd en langdurig in de ogen te kijken. Vreemd genoeg geldt die regel bij portretten niet. Daar mag je in principe eindeloos naar kijken. Maar dat wil niet zeggen dat het gemakkelijk voelt. De blik, ook de geschilderde blik, is een doorgeefluik. We kijken ermee de wereld in en vorsen naar de betekenis van wat we zien. Als we bekeken worden is het onze blik die ons innerlijk opent voor de beschouwer. Die diepte kan behoorlijk onthutsend zijn, zeker wanneer de persoon tegenover je niet wegkijkt, omdat hij of zij geschilderd is.

De expositie belicht in drie thema’s de complexiteit van de relatie tussen onszelf en de geschilderde blik. Wat als de kunstenaar ons maar beperkt toegang tot de geschilderde ander wil geven? In ‘het thema ‘Maskers en rookgordijnen’ wordt duidelijk dat daarvoor verschillende middelen kunnen worden gebruikt. Die hebben allemaal te maken met het beperken van de toegang tot de blik. Die kan wegkijken of de ogen kunnen gesloten zijn of achter een bril verborgen. Er kan een masker worden opgezet of – subtieler – een rol worden getoond die ons van de werkelijke persoon weghoudt. We worden uitgenodigd langer te kijken dan we misschien prettig vinden. Waar komt ons ongemak vandaan? Hoe leesbaar is het gezicht van een ander überhaupt? Hoe leesbaar zijn we zelf?
De interpretatie van dader- en slachtofferschap is het tweede thema.
We zijn snel geneigd in een blik een dader of een slachtoffer te herkennen. Ook met de werken op deze tentoonstelling kan dat het geval zijn. Maar waarop is onze indruk gebaseerd? Wat weten we van de maatschappelijke context van het kunstwerk? In hoeverre spelen onze eigen ervaringen met dader- en slachtofferschap een rol? Een tweede blik brengt ons aan het twijfelen. De grens tussen dader en slachtoffer is niet altijd zo scherp te trekken.
Tenslotte wordt ingegaan op de manier waarop een blik ons gevangen kan houden. Als je erover nadenkt dan speelt het begrip ‘blik’ in onze taal een enorme rol. Een blik kan doden, priemen, dromen, smeken, dwingen en je gevangen houden.
Op de expositie wemelt het van dergelijke blikken. Ze grijpen ons hoe dan ook bij de kladden. We krijgen een inkijk in de complexiteit van de mens achter de blik en tegelijk wordt ons door die blik de maat genomen.

Confronterend

Oog in Oog met de Wereld is een confronterende tentoonstelling. Eigenlijk staan we als toeschouwer net zo te kijk als de getoonde portretten. We zien uiteindelijk onszelf, als onderdeel van een onvolmaakte mensheid. We kijken onze eigen boosaardigheid aan, maar ook onze beminnelijkheid; onze machtswellust en onze knechting; onze hoogmoed en laaghartigheid; onze bescheidenheid en overmoed. We staan oog in oog met onszelf, verbonden met anderen van over de hele wereld, die – als ze niet geschilderd waren– in ons hun evenbeeld zouden herkennen.

Erik Lips

X