fbpx
    • Musea

      Twente heeft véél meer musea dan u denkt. Ervaar het rijke textielverleden, het boerenleven, techniek of natuur. Bewonder kunst-van-alle-tijden. En leef je uit in bijzondere workshops. Een aanrader voor jong en oud.

    • Zout. Verhalen van het witte goud uit Rheine

      Zout. Verhalen van het witte goud uit Rheine

      In het grafisch kabinet van het Falkenhof Museum Rheine nodigen documenten en voorwerpen uit zes eeuwen de bezoekers uit om de mensen te leren kennen die zout produceerden en van de zouthandel profiteerden

      OP GOEDE VOET MET DE AARDE

      OP GOEDE VOET MET DE AARDE

      Natuurkenner en verhalenverteller Arjan Postma, bekent van TV en radio, opende op vrijdag 1 september de tentoonstelling Op goede voet met de aarde. Deze dubbel-expositie is nog tot en met 10 december te zien in het Stedelijk Museum Almelo en het Natuurhus.

      OP GOEDE VOET MET DE AARDE

      OP GOEDE VOET MET DE AARDE

      Het Stedelijk Museum en Natuurhus in Almelo organiseren de dubbeltentoonstelling ‘Op goede voet met de aarde’. Twee tentoonstellingen met hetzelfde actuele thema maar bekeken vanuit een eigen invalshoek.

      Finse grafici als gasten in Kloster Bentlage in Rheine en FARB in Borken

      Finse grafici als gasten in Kloster Bentlage in Rheine en FARB in Borken

      Al bijna 20 jaar neemt Druckvereinigung Bentlage, in samenwerking met de Kulturelle Begegnungsstätte Kloster Bentlage en wisselende regionale partners, deel aan het tweejaarlijkse Münsterland Festival, waarin ze gastkunstenaars uitnodigen voor residenties in de Bentlage Grafikwerkstatt inclusief tentoonstellingen. Omdat Finland dit jaar het gastland is van het Münsterland Festival, zijn drie gerenommeerde Finse prentkunstenaars uitgenodigd in het Münsterland.

    • Theater

      Twente telt tal van podia, van intiem tot large, van overdekt tot open air. Trots zijn we op artiesten uit de streek die met muziek, cabaret, musical, toneel en revue op de planken staan. En net zo blij met optredens van (inter)nationale toppers. Komt dat zien!

    • Twee nieuwe leden in raad van toezicht Nederlandse Reisopera

      Twee nieuwe leden in raad van toezicht Nederlandse Reisopera

      De Nederlandse Reisopera is verheugd dat Virginie Bakker en Thomas Steffens in augustus van dit jaar zijn toegetreden tot zijn raad van toezicht (RvT). Met hun ervaring vanuit de culturele sector en het bedrijfsleven en hun persoonlijke achtergrond zijn zij een mooie aanvulling op de raad.

      ELEKTRISCHE GITAAR EN VIOOL BIJ DELDEN KLASSIEK

      ELEKTRISCHE GITAAR EN VIOOL BIJ DELDEN KLASSIEK

      Op zondag 24 september om 16:00 uur opent Stichting Delden Klassiek het nieuwe seizoen met een concert door violiste Floor Le Coultre en gitarist Martin van Hees. Zij geven hun optreden in Hoeve De Haar op het landgoed Twickel.

      Liefde overwint alles

      Liefde overwint alles

      Na het succes dat de Nederlandse Reisopera in 2019 had met ‘Die tote Stadt’, start de Nederlandse Reisopera het aankomende theaterseizoen met weer een opera van Erich Wolfgang Korngold: Das Wunder der Heliane.

      Christianne Stotijn zingt Strauss’ liederen met orkest

      Christianne Stotijn zingt Strauss’ liederen met orkest

      Een gouden combinatie: begenadigd liedvertolkster Christianne Stotijn brengt samen met Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel, liederen van Richard Strauss. Bij Phion zingt Stotijn voor het eerst met orkest in Strauss’ eigen arrangementen. Dirigent Kahchun Wong leidt het orkest bij Strauss’ meesterwerk Also sprach Zarathustra, een intense afsluiting van dit concert.

      DELDEN KLASSIEK LANDGOEDCONCERTEN

      DELDEN KLASSIEK LANDGOEDCONCERTEN

      Met twee zondagmiddagconcerten op 11 en 18 september in Hoeve De Haar in Ambt Delden opent Stichting Delden Klassiek haar concertserie van seizoen 2022-2023. De concerten beginnen om 16:00 uur en duren anderhalf uur. Kaarten inclusief koffie/thee bij aankomst kan men...

    • Kunst

      Kunst is een breed begrip. Eeuwenoud of modern, realistisch of abstract. Twente maakt het zichtbaar in musea, galerieën, (beelden)tuinen, in stad of dorp. Op Twentse bodem spelen zich kleurrijke kunstevents af. Laat u verrassen!

    • Vier kunstenaars maken Ruimte voor Kunst in Duisternis

      Vier kunstenaars maken Ruimte voor Kunst in Duisternis

      Collectief ‘Ruimte voor Kunst’ presenteert deze herfst de tentoonstelling ‘Duisternis’ met werk van Renske Schilt, Metin Yirtici, Michael Stockfish en Judith Schepers. De expositie bestaat uit foto’s, schilderijen en installaties waarin de kunstenaars het thema ‘Duisternis’ op hun eigen manier proberen te vangen.

      De schilder Sulaiman Ali

      De schilder Sulaiman Ali

      Bij de opening van deze tentoonstelling wordt een prachtig boek gepresenteerd met daarin het verhaal van Sulaiman Ali. Dit boek met 112 pagina’s is geschreven door Bob Gevers en staat  boordevol kleurreprodukties  Veel van de schilderijen uit de periode voor 2012  bestaan niet meer. Gelukkig waren er van de meeste werken nog foto’s. Het boek is voor 25 euro te koop in Kunsthal Hof 88 en in de boekhandel             

      Galerie Beeld & Aambeeld

      Galerie Beeld & Aambeeld

      De Walstraat is één van de oudste en gezelligste straatjes in het mooie centrum van Enschede. Toch lopen veel mensen er gemakkelijk aan voorbij. Een gemiste kans, want hier zitten veel leuke winkels, restaurantjes, ateliers en galeries.

      Galerie Àlafran

      Galerie Àlafran

      onze galerie vindt u kunstwerken van professionele kunstenaars, die hun beste werk tonen. In de vijf verschillende stijlkamers komen diverse kunstuitingen optimaal tot hun recht.

      Volksgalerie DVA Roombeek

      Volksgalerie DVA Roombeek

      Wisten jullie al dat op het roombeek een prachtige Galerie gevestigd is ?
      Volksgalerie DVA Brouwerijplein 39 Enschede.

    • Cultuur

      Twente koestert zijn cultureel erfgoed. Het paasvuur, oogstfeest, boer’nbrufte, oude ambachten, we houden het levend. En onder elkaar spreken we graag dialect. Dat hoort bij onze identiteit. Die we overigens wél in een eigentijds jasje durven steken.

    • La ragazza del futuro in Filmhuis Oldenzaal

      La ragazza del futuro in Filmhuis Oldenzaal

      Op dinsdag 3 oktober vertoont Filmhuis Oldenzaal de film ‘La ragazza del futuro’. Een jonge vrouw strijdt in het Sicilië van de jaren zestig tegen de eeuwenoude traditie van het ‘herstellende huwelijk’ en vecht voor zelfbeschikking.

      Toen ik je zag in Filmhuis Oldenzaal

      Toen ik je zag in Filmhuis Oldenzaal

      Op woensdag 27 september vertoont Filmhuis Oldenzaal de film ‘Toen ik je zag’. Naar de bestseller die Isa Hoes schreef over het leven met haar man Antonie Kamerling.

      Allelujah in Filmhuis Oldenzaal

      Allelujah in Filmhuis Oldenzaal

      Op dinsdag 26 september vertoont Filmhuis Oldenzaal de film ‘Allelujah’. Een warm, ontroerend en komisch drama over ouder worden, maar niet bij de pakken neerzitten. De nieuwe bioscoophit uit Engeland!

Door Henk Lassche

Het was zomer 2022 en ik keek uit het raam van mijn atelier aan de Twekkelerweg in Hengelo. Het was druk met auto’s en fietsers. Zo’n 115 jaar geleden was dit een rustige weg en liepen hier regelmatig twee schilders voorbij vanuit Hengelo richting zuidoost, onderweg naar een oude boerderij een paar kilometer verderop. Het waren Piet Mondriaan (Amersfoort 1872- New York 1944) en Albert Hulshoff-Pol( Hengelo 1883- Hilversum 1957) De één werd wereldberoemd, terwijl de ander genoegen nam met een leven als traditioneel landschapschilder. Ik ga me beperken tot Mondriaan, een prachtig voorbeeld hoe een schilder zich kan ontwikkelen. Vele malen was hij gespreksstof en heb ik eindeloos met mijn collega’s over zijn werk gediscussieerd.
Schilderen is het zoeken naar een eigen weg met verf. Je zou het ook een roeping kunnen noemen van een onbenoembare drang, waarbij deze onvoorwaarlijk is verbonden met hard werken en discipline. Een samengaan van scheppingsdrang en experiment. Daarnaast kun je niet zonder basiskennis van het materiaal, de techniek en kunsthistorie.
Zelf bezoek ik graag overzichtstentoonstellingen van oudere of overleden schilders om te zien welke schilderkunstige weg ze hebben bewandeld in hun leven. Wat is er te zien op de schilderijen, hoe is het geschilderd, welke betekenis heeft de verfmaterie en waarom zou de maker het op dat moment en op die wijze hebben geschilderd.
Terug naar de twee jonge mannen op de Twekkelerweg; zij waren op weg naar een eeuwenoude boerderij, welke eigendom was van het fabrikantenechtpaar Hulshoff-Pol, de ouders van Albert. De schilders gebruikten deze stee, gelegen op de plek waar nu de Wingerdstraat de Goudenregenstraat kruist in de wijk Veldwijk zuid in Hengelo, als onderkomen en atelier. Tijdens een bombardement door de geallieerden in 1945 werd de boerderij vernietigd.
Rondom deze plek zochten de twee hun onderwerpen, maar trokken ook verder Twente in. In 1907, 1908 werkten Albert en Piet hier regelmatig voor langere periode.
Over het werk van Piet Mondriaan zijn meters boeken vol geschreven en ook eindeloos veel theoriën op losgelaten. Ik las verschillende, maar ben als schilder toch meer een kijker. Ik moet plaatjes zien, liefst echte schilderijen, waarbij ik de verf en verfbehandeling kan zien, maar met reproducties kom ik ook een eind. Hoe Mondriaan van zijn Hollands impressionisme via een vorm van het luminisme, expressionisme en het kubisme groeide naar de abstracte schilder met primaire kleuren. Het mooie van zijn ontwikkeling als schilder is dat de verschillende periodes vrij logisch in elkaar overlopen.
Piet bracht het grootste deel van zijn jeugd door aan de Zonnebrink 4 in Winterswijk. Vanaf de jaren tachtig woonden hier Elizabeth en Jan Nijhuis. Elizabeth begon destijds op de benedenverdieping en het belendende pand galerie “Het Mondriaanhuis”, wat jarenlang een vooraanstaande galerie was. In 2013 is op deze plek het prachtige museum “Villa Mondriaan” verrezen.
Mondriaan was ongeveer 34 jaar toen hij regelmatig in Twente werkte. In 1892 geslaagd voor zijn examen docent tekenen, waarna hij voor twee jaar naar de Rijksacademie ging om daar aansluitend een jaar avondstudie te doen. Schilderen in het landschap leerde hij van zijn oom Frits Mondriaan ( Den Haag 1853- Rijswijk 1932), een goede landschapsschilder die veel in de natuur werkte. Al bij zijn eerste bezoek aan Twente had Piet een behoorlijk oeuvre van meer dan vijfhonderd schilderijen en tekeningen van stillevens, portretten, dorpsgezichten en landschappen. Landschappen met vlotte toets in bescheiden kleuren van het Hollands impressionisme/ Haagse school. In Hengelo ging hij op deze weg verder en zo ontstonden in zijn Twentse periode zo’n vijftig schilderijen en tekeningen.

 

Mondriaan was een harde werker wat, naar ik vermoed alles te maken had met zijn calvinistische basis. Als ervaringsdeskundige weet ik dat de levenshouding van veel protestanten vrij streng en serieus is. Geen feestbeesten, eenvoud, soberheid en een hoog arbeidsethos. Hun kerken zijn in vergelijking met die van de rooms katholieken sober en ontdaan van alle pracht en praal. Zo’n sobere start stempelt je en die raak je mijns insziens nooit meer kwijt. Ik denk dat we geen Mondriaan hadden gehad wanneer hij in een rooms-katholiek milieu was opgegroeid en zondags in een rijk gedecoreerde kerk had gezeten.
Zoals gezegd werkte hij hard in Twente en maakte soms verschillende versies van een onderwerp. Ook van de watermolen in Oele bestaan twee versies waarvan er één in 2012 is geveild bij het veilinghuis Christy’s. Er gebeurde echter ook iets in zijn Twentse landschappen wat voor iedere schilder een zeer belangrijk moment is. Hij ontdekte de kleur! Er ontstonden in die Twentse periode drie wereldberoemde schilderijen.
Het doek “Ven bij Saasveld”, wat ik zie als een meesterwerk aan het einde van zijn lange aanloopperiode. Daarna “De rode wolk” en”Bos bij Oele”. Van deze drie schilderijen bestaan voorstudies in de vorm van schetsen. De uiteindelijke werken zijn zeer waarschijnlijk in een atelier geschilderd. Het kan zijn in het atelier van de boerderij, maar het kan evengoed in zijn Amsterdamse atelier zijn geweest.
“De rode wolk” is een vlot opgezet schilderij waarbij weinig verf is gebruikt. Boven het landschap in een paar gedurfde streken oranje, de wolk.
Het schilderij “Bos bij Oele”, werd niet zoals vaak gedacht in Oele geschilderd, maar in Hengelo achter de boerderij. We zien veel grove dennen met daartussendoor zonlicht in het zuiden. Op de achtergrond tussen de bomen, verhogingen in het terrein, aangegeven door een golvende, geel geschilderde lijn. Zeer waarschijnlijk zijn dit de grafheuvels die ten zuiden van de boerderij lagen op deze plek, voordat in 1930 het Twentekanaal werd gegraven.

Kortom, schilderijen die een enorme sprong waren in de ontwikkeling van de schilder Mondriaan. Schilderijen, alle drie in het bezit van het Kunstmuseum Den Haag. Het is een aanrader dit museum te bezoeken en deze schilderijen met eigen ogen te gaan zien. Vergeet daarbij vooral niet de andere doeken van Mondriaan te bewonderen. Ik wens u daarbij veel kijkplezier en een heerlijke mijmering naar de ontstaansgeschiedenis.

X