fbpx
    • Musea

      Twente heeft véél meer musea dan u denkt. Ervaar het rijke textielverleden, het boerenleven, techniek of natuur. Bewonder kunst-van-alle-tijden. En leef je uit in bijzondere workshops. Een aanrader voor jong en oud.

    • Bijzondere tentoonstellingen Museum No Hero

      Bijzondere tentoonstellingen Museum No Hero

      Tot 3 april 2022 kunt u drie nieuw exposities bewonderen. De eerste: ‘Vietnam; het gedroomde paradijs’, De tweede ‘Pretty Sorrow’ van Jasper Abels. De derde: in vier thema’s verpakt, ‘Surprise!’

      HISTORISCH MUSEUM VRIEZENVEEN

      HISTORISCH MUSEUM VRIEZENVEEN

      Regionale en lokale verhalen over de drie verplaatsingen van het dorp, de bloeiende textielindustrie, de vervening, de Graaf van Almelo, het bijzondere dialect en de ruilverkaveling. Die verhalen markeren de identiteit van de Vriezenveners.

      Oudheidkamer Hoolt’n

      Oudheidkamer Hoolt’n

      Dit schitterende gebouw dateert uit 1906 en is tegenwoordig in gebruik door de Oudheidkamer Hoolt’n voor wisselende exposities die te bezichtigen zijn tijdens openingstijden.

      Sprookjesfabriek

      Sprookjesfabriek

      Deze kerstvakantie is De Museumfabriek in Enschede een betoverde plek waar sprookjes tot leven komen. Er zijn echte sprookjesfiguren en binnen maak je kennis met allerlei bekende (en minder bekende) sprookjes.

      Museum Hengelo

      Museum Hengelo

      Museum Hengelo is de plek waarbij je op allerlei manieren wordt meegenomen in een wereld waarin het verhaal van Hengelo wordt verteld.

    • Theater

      Twente telt tal van podia, van intiem tot large, van overdekt tot open air. Trots zijn we op artiesten uit de streek die met muziek, cabaret, musical, toneel en revue op de planken staan. En net zo blij met optredens van (inter)nationale toppers. Komt dat zien!

    • Lutterzand Literair brengt bezoekers en kunsten bij elkaar

      Lutterzand Literair brengt bezoekers en kunsten bij elkaar

      Op zaterdag 29 en zondag 30 januari 2022 zindert het Lutterzand in De Lutte van verwachtingsvolle boekenliefhebbers die schrijvers ontmoeten. En die bovendien – niet onbelangrijk – ook worden verrast door andere culturele uitingen zoals locatietheater, muziek, poëzie en Twentse verhalen

      Gelukkig nieuw theaterjaar!

      Gelukkig nieuw theaterjaar!

      Herinneringen die u later wilt hebben, moet u nu maken. Dus misschien is vaker naar theater gaan wel een bijzonder goed voornemen voor 2022? Schouwburg Hengelo heeft een aantal tips voor u om het nieuwe jaar goed te beginnen!

      Abel en Chiara geven kerstfeest nieuwe betekenis

      Abel en Chiara geven kerstfeest nieuwe betekenis

      Regisseur Abel Leemans en choreograaf Chiara Re leiden deze winter twee kerstproducties van Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede. Ze nemen niet alleen The Christmas Night voor hun rekening, maar zetten in De Kleine Willem ook een eigen kerstrevue op poten: Willems Kleine Kerst.

      Sla je slag bij Kaliber Kunstenschool

      Sla je slag bij Kaliber Kunstenschool

      Heb jij altijd al eens willen drummen, maar is het er nog nooit van gekomen? Dan is nu het moment! Meld je nu aan voor de cursus, of voor een gratis proefles!

      360 graden Scrooge: visueel spektakel

      360 graden Scrooge: visueel spektakel

      Muziekcentrum Enschede verandert in een stukje Londen uit de negentiende eeuw, met een decor voor de kerstmusical Scrooge. Regisseur Jasper Verheugd kijkt uit naar het visuele spektakel met een kerstboodschap. “Het wordt 360 graden Scrooge.”

    • Kunst

      Kunst is een breed begrip. Eeuwenoud of modern, realistisch of abstract. Twente maakt het zichtbaar in musea, galerieën, (beelden)tuinen, in stad of dorp. Op Twentse bodem spelen zich kleurrijke kunstevents af. Laat u verrassen!

    • POP-UP-EXPO in Almelo

      POP-UP-EXPO in Almelo

      De Kerkstraat in Almelo vormt nu, onder de vleugels van Stichting Nieuwe Twentse Kunst, een Kunststraatje, met nu zo’n dertig meter expositiewand. In de openlucht wordt werk getoond van lokale kunstenaars die een podium verdienen.

      CLOSE CONTACT, Documentarische fotografie uit India

      CLOSE CONTACT, Documentarische fotografie uit India

      Samen met de Duitse fotografe Helena Schätzle, presenteert de Städtische Galerie Nordhorn 10 fotografen uit India en creëert een panorama van actuele documentarische foto’s uit het dagelijks leven van mensen die zowel in de grote metropolen als op het platteland wonen en werken.

      Susanna Inglada: What are you looking at?

      Susanna Inglada: What are you looking at?

      Susanna Inglada (ES, 1983) onderzoekt in de tentoonstelling What are you looking at? bij Drawing Centre Diepenheim de representatie van het masculiene en het feminiene in de kunstgeschiedenis, de maatschappij en de media.

    • Cultuur

      Twente koestert zijn cultureel erfgoed. Het paasvuur, oogstfeest, boer’nbrufte, oude ambachten, we houden het levend. En onder elkaar spreken we graag dialect. Dat hoort bij onze identiteit. Die we overigens wél in een eigentijds jasje durven steken.

    • Lutterzand Literair brengt bezoekers en kunsten bij elkaar

      Lutterzand Literair brengt bezoekers en kunsten bij elkaar

      Op zaterdag 29 en zondag 30 januari 2022 zindert het Lutterzand in De Lutte van verwachtingsvolle boekenliefhebbers die schrijvers ontmoeten. En die bovendien – niet onbelangrijk – ook worden verrast door andere culturele uitingen zoals locatietheater, muziek, poëzie en Twentse verhalen

      Face2Face with Canadian Liberators

      Face2Face with Canadian Liberators

      De expositie ’Face2Face with Canadian Liberators’ brengt bezoekers op een moderne en indringende wijze in contact met een tiental bevrijders.’

      Synagoge Enschede

      Synagoge Enschede

      Al sinds 1928 is het monumentale gebouw, een ontwerp van Karel de Bazel, een architectonisch sieraad voor Enschede.

      Spoorfietsen

      Spoorfietsen

      Het tracé gaat langs een variatie van natuur en cultuur. Zo kom je langs het monumentale sluizencomplex en de typische zoutboortorens.

      Erve Kraesgenberg

      Erve Kraesgenberg

      Een van de parel in de schatkamer van Twente, zoals Losser wordt genoemd, is het historische cultuurpark Erve Kraesgenberg.

Tussen kolonialisme en onafhankelijkheid; tussen de staat en de internationale kunstmarkt; tussen eigenheid en aanpassing. Daar tussen ergens moeten we het ‘gedroomde paradijs’ van de Vietnamese moderne kunstenaars zoeken. Althans, daar moesten de kunstenaars het zoeken, want dat waren de marges waarbinnen dromen in het Vietnam van de 20e en de 21e eeuw mogelijk was. De tentoonstelling Vietnam: het gedroomde paradijs toont de collectie Vietnamese kunst van de No Hero Foundation: een van de belangrijkste collecties Vietnamese kunst in Nederland. Tientallen werken van een intense kleurrijkheid en hoge kwaliteit tonen in eerste instantie een overweldigend land met een rijke cultuur. Wie er wat langer bij stilstaat herkent echter ook de zoektocht van de kunstenaars naar hun ‘gedroomde paradijs’, hun visie op hoe Vietnam was, is of zou kunnen zijn.

Tussen kolonialisme en onafhankelijkheid

In 1862 maakten de Fransen van delen van Indochina – waartoe Vietnam behoort – een protectoraat. De Fransen zagen voor zichzelf een beschavingsopdracht, de mission civilatrice. Vietnam zelf echter kende een lange geschiedenis van onafhankelijkheid en cultuur. Dat ontging ook een aantal Fransen niet: zij bewonderden de Vietnamese cultuur zeer. Eén daarvan was Victor Tardieu, een Franse kunstschilder. Hij sloot vriendschap met vele Vietnamezen en richtte in 1925 de École des Beaux-arts de L’Indochine op. De gedachte was de rijke traditie van kunstbeoefening om te buigen tot ‘kunst’ en van de studenten aan de opleiding ‘kunstenaars’ te maken. De school kreeg vooral studenten uit de elite van Hanoi. Hun opleiding was op Franse leest geschoeid: veel aandacht voor de klassieke kunst, het tekenen naar (naakt-) model, het werken in de open lucht en het schilderen in olieverf. Tegelijkertijd waren aan de school twee ateliers verbonden, waar de studie naar traditionele technieken werd opgepakt en uitgewerkt. Het gaat dan om het schilderen in lakverf en het schilderen op zijde. Deze fusie van westerse, eigentijdse en traditionele invloeden zou tot op de dag van vandaag kenmerkend blijven voor de Vietnamese kunst. Direct na de Tweede Wereldoorlog richtten Vietnamese nationalisten en communisten een onafhankelijke staat op. Een verschrikkelijke strijd met de Fransen volgde. De definitieve Franse nederlaag kwam in 1954. Interessant genoeg bleven ook onder de nieuwe machthebbers de kunstenaars van de École des Beaux-arts in hoog aanzien staan. Maar er werden wel eisen gesteld aan hun onderwerpskeuze. Burgerlijke onderwerpen als naaktmodellen werden taboe. Vrouwen bleven echter zeer veel afgebeeld, nu als moeders en draagsters van de revolutie. Ook de belangstelling voor het platteland veranderde van karakter. Was het onder invloed van de Fransen de droom van een idyllisch en exotisch landschap geweest, nu werden het vooral de boeren en soldaten die het geschilderde landschap bevolkten.

Tussen staat en markt

Nadat gedurende de Koude Oorlog ook de Amerikanen zich op het Vietnamese verzet hadden stukgebeten werd in 1976 uit Noord- en Zuid-Vietnam een nieuwe, socialistische staat gevormd. Eind jaren tachtig werd de economie enigermate geliberaliseerd en het land geopend voor buitenlands kapitaal. Ook de directe invloed van de staat op de kunsten nam af, al verdween deze nooit helemaal. De nieuwe openheid bood aan kunstenaars nieuwe kansen, maar ook weer beperkingen. De internationale kunsthandel stortte zich op Vietnam en al snel bleek dat – wilde je als kunstenaars meeliften op deze belangstelling – je ook de smaak van de markt moest volgen. Momenteel is het beeld van de kunst in Vietnam zeer divers. De invloed van de École blijft zichtbaar, invloeden van buiten Azië krijgen meer ruimte. Tegelijkertijd vinden we ook nu nog kunstenaars die de politieke keuzes in hun land met hun kunst ondersteunen. Zo zoeken de kunstenaars elk op hun eigen wijze naar de identiteit van Vietnam: hun gedroomde paradijs.

Jasper Abels: PRETTY SORROW

Gelijktijdig met de tentoonstelling Vietnam: het gedroomde paradijs opent modefotograaf en collage-kunstenaar Jasper Abels (1987) in No Hero zijn tentoonstelling Pretty Sorrow. Het is zijn eerste solo-show in een publieke ruimte. Hij neemt de bezoeker mee in zijn modische sprookje, dat niet altijd zo rooskleurig blijkt te zijn. Diepingrijpende persoonlijke ervaringen zet hij om in droevige schoonheid. Wat is werkelijkheid en wat zijn fabels? Is het niet beter om in een wereld van schoonheid te leven en het verleden op te fleuren? Jasper Abels: ‘Je hebt donkere wolken nodig om regenbogen te maken.’

Tevens geeft Abels een inkijk in recente collages: de parade van het leven en zijn verrassende project rondom Twentse knipmutsen.

X