fbpx
    • Musea

      Twente heeft véél meer musea dan u denkt. Ervaar het rijke textielverleden, het boerenleven, techniek of natuur. Bewonder kunst-van-alle-tijden. En leef je uit in bijzondere workshops. Een aanrader voor jong en oud.

    • Zout. Verhalen van het witte goud uit Rheine

      Zout. Verhalen van het witte goud uit Rheine

      In het grafisch kabinet van het Falkenhof Museum Rheine nodigen documenten en voorwerpen uit zes eeuwen de bezoekers uit om de mensen te leren kennen die zout produceerden en van de zouthandel profiteerden

      OP GOEDE VOET MET DE AARDE

      OP GOEDE VOET MET DE AARDE

      Natuurkenner en verhalenverteller Arjan Postma, bekent van TV en radio, opende op vrijdag 1 september de tentoonstelling Op goede voet met de aarde. Deze dubbel-expositie is nog tot en met 10 december te zien in het Stedelijk Museum Almelo en het Natuurhus.

      OP GOEDE VOET MET DE AARDE

      OP GOEDE VOET MET DE AARDE

      Het Stedelijk Museum en Natuurhus in Almelo organiseren de dubbeltentoonstelling ‘Op goede voet met de aarde’. Twee tentoonstellingen met hetzelfde actuele thema maar bekeken vanuit een eigen invalshoek.

      Finse grafici als gasten in Kloster Bentlage in Rheine en FARB in Borken

      Finse grafici als gasten in Kloster Bentlage in Rheine en FARB in Borken

      Al bijna 20 jaar neemt Druckvereinigung Bentlage, in samenwerking met de Kulturelle Begegnungsstätte Kloster Bentlage en wisselende regionale partners, deel aan het tweejaarlijkse Münsterland Festival, waarin ze gastkunstenaars uitnodigen voor residenties in de Bentlage Grafikwerkstatt inclusief tentoonstellingen. Omdat Finland dit jaar het gastland is van het Münsterland Festival, zijn drie gerenommeerde Finse prentkunstenaars uitgenodigd in het Münsterland.

    • Theater

      Twente telt tal van podia, van intiem tot large, van overdekt tot open air. Trots zijn we op artiesten uit de streek die met muziek, cabaret, musical, toneel en revue op de planken staan. En net zo blij met optredens van (inter)nationale toppers. Komt dat zien!

    • Twee nieuwe leden in raad van toezicht Nederlandse Reisopera

      Twee nieuwe leden in raad van toezicht Nederlandse Reisopera

      De Nederlandse Reisopera is verheugd dat Virginie Bakker en Thomas Steffens in augustus van dit jaar zijn toegetreden tot zijn raad van toezicht (RvT). Met hun ervaring vanuit de culturele sector en het bedrijfsleven en hun persoonlijke achtergrond zijn zij een mooie aanvulling op de raad.

      ELEKTRISCHE GITAAR EN VIOOL BIJ DELDEN KLASSIEK

      ELEKTRISCHE GITAAR EN VIOOL BIJ DELDEN KLASSIEK

      Op zondag 24 september om 16:00 uur opent Stichting Delden Klassiek het nieuwe seizoen met een concert door violiste Floor Le Coultre en gitarist Martin van Hees. Zij geven hun optreden in Hoeve De Haar op het landgoed Twickel.

      Liefde overwint alles

      Liefde overwint alles

      Na het succes dat de Nederlandse Reisopera in 2019 had met ‘Die tote Stadt’, start de Nederlandse Reisopera het aankomende theaterseizoen met weer een opera van Erich Wolfgang Korngold: Das Wunder der Heliane.

      Christianne Stotijn zingt Strauss’ liederen met orkest

      Christianne Stotijn zingt Strauss’ liederen met orkest

      Een gouden combinatie: begenadigd liedvertolkster Christianne Stotijn brengt samen met Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel, liederen van Richard Strauss. Bij Phion zingt Stotijn voor het eerst met orkest in Strauss’ eigen arrangementen. Dirigent Kahchun Wong leidt het orkest bij Strauss’ meesterwerk Also sprach Zarathustra, een intense afsluiting van dit concert.

      DELDEN KLASSIEK LANDGOEDCONCERTEN

      DELDEN KLASSIEK LANDGOEDCONCERTEN

      Met twee zondagmiddagconcerten op 11 en 18 september in Hoeve De Haar in Ambt Delden opent Stichting Delden Klassiek haar concertserie van seizoen 2022-2023. De concerten beginnen om 16:00 uur en duren anderhalf uur. Kaarten inclusief koffie/thee bij aankomst kan men...

    • Kunst

      Kunst is een breed begrip. Eeuwenoud of modern, realistisch of abstract. Twente maakt het zichtbaar in musea, galerieën, (beelden)tuinen, in stad of dorp. Op Twentse bodem spelen zich kleurrijke kunstevents af. Laat u verrassen!

    • Vier kunstenaars maken Ruimte voor Kunst in Duisternis

      Vier kunstenaars maken Ruimte voor Kunst in Duisternis

      Collectief ‘Ruimte voor Kunst’ presenteert deze herfst de tentoonstelling ‘Duisternis’ met werk van Renske Schilt, Metin Yirtici, Michael Stockfish en Judith Schepers. De expositie bestaat uit foto’s, schilderijen en installaties waarin de kunstenaars het thema ‘Duisternis’ op hun eigen manier proberen te vangen.

      De schilder Sulaiman Ali

      De schilder Sulaiman Ali

      Bij de opening van deze tentoonstelling wordt een prachtig boek gepresenteerd met daarin het verhaal van Sulaiman Ali. Dit boek met 112 pagina’s is geschreven door Bob Gevers en staat  boordevol kleurreprodukties  Veel van de schilderijen uit de periode voor 2012  bestaan niet meer. Gelukkig waren er van de meeste werken nog foto’s. Het boek is voor 25 euro te koop in Kunsthal Hof 88 en in de boekhandel             

      Galerie Beeld & Aambeeld

      Galerie Beeld & Aambeeld

      De Walstraat is één van de oudste en gezelligste straatjes in het mooie centrum van Enschede. Toch lopen veel mensen er gemakkelijk aan voorbij. Een gemiste kans, want hier zitten veel leuke winkels, restaurantjes, ateliers en galeries.

      Galerie Àlafran

      Galerie Àlafran

      onze galerie vindt u kunstwerken van professionele kunstenaars, die hun beste werk tonen. In de vijf verschillende stijlkamers komen diverse kunstuitingen optimaal tot hun recht.

      Volksgalerie DVA Roombeek

      Volksgalerie DVA Roombeek

      Wisten jullie al dat op het roombeek een prachtige Galerie gevestigd is ?
      Volksgalerie DVA Brouwerijplein 39 Enschede.

    • Cultuur

      Twente koestert zijn cultureel erfgoed. Het paasvuur, oogstfeest, boer’nbrufte, oude ambachten, we houden het levend. En onder elkaar spreken we graag dialect. Dat hoort bij onze identiteit. Die we overigens wél in een eigentijds jasje durven steken.

    • La ragazza del futuro in Filmhuis Oldenzaal

      La ragazza del futuro in Filmhuis Oldenzaal

      Op dinsdag 3 oktober vertoont Filmhuis Oldenzaal de film ‘La ragazza del futuro’. Een jonge vrouw strijdt in het Sicilië van de jaren zestig tegen de eeuwenoude traditie van het ‘herstellende huwelijk’ en vecht voor zelfbeschikking.

      Toen ik je zag in Filmhuis Oldenzaal

      Toen ik je zag in Filmhuis Oldenzaal

      Op woensdag 27 september vertoont Filmhuis Oldenzaal de film ‘Toen ik je zag’. Naar de bestseller die Isa Hoes schreef over het leven met haar man Antonie Kamerling.

      Allelujah in Filmhuis Oldenzaal

      Allelujah in Filmhuis Oldenzaal

      Op dinsdag 26 september vertoont Filmhuis Oldenzaal de film ‘Allelujah’. Een warm, ontroerend en komisch drama over ouder worden, maar niet bij de pakken neerzitten. De nieuwe bioscoophit uit Engeland!

En opnieuw staat een Twents theaterspektakel in de steigers: Van Katoen en Water. Een stadmusical uit de pen van Laurens ten Den, met Almelo in de hoofdrol. Aanleiding is 600 jaar stadsrechten. Nou ja, een slordige 600 jaar, want het zijn er twee meer. Het gebeurt allemaal vanaf 25 augustus, op het Indiëterrein waar zo’n 9000 bezoekers worden verwacht. “Het succes van deze grootse Twentse theaterproducties straalt af op de hele streek.”

Na Van Katoen en Nu (2014) en Het Verzet Kraakt (2017) maakt Almelo zich op voor zijn derde stadsmusical: Van Katoen en Water. Twente heeft er zin in. Zo’n 170 enthousiaste theateramateurs van eigen bodem kwamen opdraven voor de auditie die 1 mei werd gehouden. Van Katoen en Nu wordt door Laurens ten Den omschreven als ‘de moeder van alle grootse Twentse theaterproducties-op-locatie’. “Toen is een van-voor-doorcultuurtje gekweekt, met name rond Almelo. In de sfeer van ‘daar wil je bij horen’ is een enthousiaste en hechte groep vrijwilligers ontstaan.”

Ei kwijt
Professionele theaterartiesten en amateurs met toneel- en/of musicalervaring werken samen in één productie. “Amateurs-van-eigen-grond brengen authenticiteit in en enorme betrokkenheid. Professionals hun expertise. Dit werkt overstijgend. Ze tillen elkaar op”, schetst Laurens. Ook André Manuel heeft dat in Van katoen en Nu ervaren. “Dat gaat gewoon vanzelf. Als je rekening houdt met wat iedereen kan, de amateurs het vertrouwen geeft en zelf flink je best doet, dan lukt het. Je doet het samen, versterkt elkaar”, vertelt hij. “Het is niet de grote Laus Steenbeeke-, Laurens ten Den- of André Manuelshow. Iedereen moet zich prettig voelen, zijn ei kwijt kunnen. Alleen zó kunnen we dit soort theaterproducties blijven maken.” Meestal staat André Manuel in zijn uppie op het podium, overal in den lande. “Ik doe van alles, muziek én theater. Heb nooit kunnen kiezen”, zegt hij. “Met een groot gezelschap is hartstikke leuk. En veilig. De verbinding, dat vind ik het mooie ervan. Dus toen ze me vroegen voor Van katoen en Water zei ik gelijk ‘joa’.”

Lef
Het overweldigende succes is mede te danken aan theatermaker Gerard Cornelisse van het Enschedese Wilminktheater. Een Amsterdammer notabene die voor de liefde naar Twente kwam. “Waarschijnlijk met het idee ‘hier zal wel niets gebeuren’”, vermoedt Laurens. “Gerard is van de streek gaan houden. Hij was nogal verrast door de goede dingen die hij zag: échte verhalen, creatieve makers, mooie mensen. Voor wat wij niet aandurfden, had Gerard wél het lef: gróót aanpakken. ‘Een tribune voor duizend man? Jullie zijn gek!’ Maar hij deed het.” André: “In Twente heb je het voordeel dat er veel vrijwilligers beschikbaar zijn. Hier staan ze gelijk klaar om mee te doen. Op de bühne en achter de coulissen. Bediening, hand- en spandiensten, bewaking, artistiek. Daarin verschillen de Twentse en de westerse mentaliteit. Twente heeft heel wat in zijn mars. We zijn hier gewoon te bescheiden.” Hanna van Hendrik, De Boerenopstand, Van Katoen en Nu, Het Verzet Kraakt, deze Twentse theater-op-locatieproducties zijn massaal bezocht. “Allemaal échte verhalen uit de streek, daarin zijn mensen geïnteresseerd”, weet André. “En het is laagdrempelig. Theater of schouwburg, daar hangt voor sommigen het kaartje ‘veur sjieke leu’ aan. Hier ga je gewoon op een tribune zitten. ’t Kost ni al te völle. En ’t ett’n he’j d’r bie.”

Roerig
Uitgangspunt voor de nieuwe stadmusical is het kruispunt van water en wegen, daar waar Almelo is ontstaan. “Het laagste punt van Twente, het afvoerputje. Maar wel de reden dat zich handel ontwikkelde. Water is heel belangrijk voor de geschiedenis Almelo. Net als de textielindustrie. Vandaar de titel”, laat Laurens weten. Almelo kent een roerige geschiedenis, met veel invloeden. De Fransen, Pruisen, de industrialisatie, de bloei en teloorgang van de textiel. “En altijd was er de strijd om het bestaan. Door de eeuwen heen is er steeds welvaart geweest. Tegelijkertijd had een groot deel van de bevolking het heel moeilijk. ‘Wat er ook gebeurt, er is altijd noaberschop en zorg’, dat is typisch Almelo. Het is vallen, elkaar helpen met opstaan en védan! Dit is de rode draad in Van Katoen en Water.”

Eerbetoon
Voor de eerste stadsmusical, Van Katoen en Nu, was destijds al een schat aan historische gegevens verzameld, met name door Hans Holtmann. Een bevlogen Almelose historicus, type wandelend stadsarchief. “Hij heeft ons toen enorm geholpen!”, benadrukt Laurens. “Helaas is Hans in 2019 overleden. Van Katoen en Water is een eerbetoon aan hem. De luxe van véél geschiedenisfeitjes vormde meteen ook een uitdaging”, vervolgt hij. “Wat is nou typisch Almelo? En hoe prop je dit in een stadsmusical van anderhalf uur? Want vooraf gaan we samen eten. Dat hoort ook bij de voorstelling. Sámen een mooie avond beleven, dát is ons doel.”

Rechtspraak
Zo vormt de rechtspraak, als basis voor het verkrijgen van stadsrechten, een thema in de stadsmusical. Dan gaat het al gauw over de familie van Rechteren Limpurg. En over de invoering van burgerrecht, de reden dat Almelo een rechtbank heeft. Verder wordt onder meer de industrialisatie belicht, van huisvlijt naar stoom. En de grote overstroming van 1946. Maatschappijkritisch? Zo wil Laurens ten Den zijn stadsmusical niet omschrijven. “Nee, ik ben meer van het laten zien van het hele verhaal. Belicht vanuit alle perspectieven, zónder oordeel. Juist om het beter te laten snappen. Neem de rechtspraak. Die was altijd voorbehouden aan de adel. Met de komst van de Fransen kreeg het volk de rechtspraak in handen. Maar toen de Pruisen hier de baas waren, pakte de adel de macht weer terug. Vanuit hun context is dat voorstelbaar. Want zij hadden toch eeuwenlang een aardig functionerend rechtssysteem overeind gehouden? Mét kanttekeningen, maar toch… De andere kant van het verhaal is het burgerrecht, dat opkomt voor het volk”, legt hij uit. “Opvattingen over dit soort thema’s veranderen, in de wetenschap van dát moment.”

Vier smaken
In Van Katoen en Water heeft Laurens ten Den vier verschillende smaken verwerkt. “Smaak één: een musical, liedjes dus. Met een bandje, een orkest, musicalacteurs en een koor. Ten tweede: toneelspel, acteren. Daarvoor is Laus Steenbeeke aangetrokken. Als Bertus, de gepensioneerde stadsarchivaris van Almelo die op zijn sterfbed ligt, zet hij een mooi verhaal neer. Hij verstaat de kunst je mee te nemen in een gevoel, kan diepere lagen spelen. Smaak nummer drie: dat zijn wij, André Manuel en ik. Wij beschouwen alles van de buitenkant en maken de verbinding met het publiek. Wij voegen humor toe, een cabaretesk sfeertje, authenticiteit. De vierde smaak, dat is een Almeloos ensemble, een gróte samenwerking. Veel smaken dus, aantrekkelijk voor een breed publiek, ook niet-Almeloërs. Want de verhalen die we vertellen zijn authentiek, maar ook weer universeel.”

Zoon van dit land
Een Twentse productie, dan vraag je al gauw Laus Steenbeeke erbij zegt André. “Hij heeft hier zijn wortels, is een zoon van dit land.” Laurens knikt: “Laus kent de taal en de cultuur van de streek.” De doodzieke stadsarchivaris leeft op herinneringen. “Bertus kijkt terug op zijn eigen leven, zijn persoonlijke historie, en weeft er de geschiedenis van Almelo doorheen. Hij weet álles over de stad. In zijn fantasie heeft hij de afgelopen 600 jaar zelf beleefd.” Dwars door het verhaal bewegen zich de verwikkelingen tussen André, de landman, en Laurens de waterman. Het tweetal verbeeldt de broers van de stadsarchivaris die niet aan diens sterfbed verschijnen (of toch…?). “Wij maken contact met het publiek, laten de mensen participeren. Of ze ook iets terug mogen zeggen? Ja, één keer!”, grapt André. De stadsmusical eindigt in een ontroerend ontknoping. “Maar dat gaan we niet verklappen!”

Indië
De nieuwe stadmusical – een productie van het Wilminktheater, Muziekcentrum Enschede en het Theaterhotel – speelt zich af op het Indiëterrein. “Dat was in de vergetelheid geraakt. Een zwart gat. Toen wij daar Van Katoen en Nu gingen spelen werd het er hip, weer van deze tijd”, aldus Laurens. “Oude panden die zijn blijven staan en moderne nieuwbouwhuizen maken Indië tot een bijzondere wijk, met behoud van de geschiedenis.” André vindt het jammer dat de oude loodsen van toen zijn verdwenen. “Dat gaf wel een bepaald sfeertje dat mij erg aanspreekt. Maar dit keer spelen we op een drijvend podium en langs de waterkant. Oók heel mooi.”

Lachen om jezelf
“Een boodschap? Verhalen, daar zit altijd een boodschap onder. Maar dat is geen doel op zich”, stelt Laurens. “Wel houden we mensen een spiegel voor. Dat zit ‘m in kleine dingetjes. Daarom hebben we Laus erbij. Hoe hij speelt, dat geeft altijd herkenning. Je kent het van je vader, je broer, je buurman. Dat begrijpen de mensen. Die spiegel zit ‘m ook in humor, een grap waar je om lacht. Lachen om jezelf, dan kun je het leven beter aan.”

www.vankatoenenwater.nl

X