fbpx
    • Musea

      Twente heeft véél meer musea dan u denkt. Ervaar het rijke textielverleden, het boerenleven, techniek of natuur. Bewonder kunst-van-alle-tijden. En leef je uit in bijzondere workshops. Een aanrader voor jong en oud.

    • School museum, kom je ook?

      School museum, kom je ook?

      Een bezoek aan het schoolmuseum is een Echt Feest  der Herkenning. Het museum is gevestigd in een tweetal Rijksmonumenten waarin uw schooltijd tot leven komt.

      Vietnam: het gedroomde paradijs.

      Vietnam: het gedroomde paradijs.

      Tussen kolonialisme en onafhankelijkheid; tussen de staat en de internationale kunstmarkt; tussen eigenheid en aanpassing. Daar tussen ergens moeten we het ‘gedroomde paradijs’ van de Vietnamese moderne kunstenaars zoeken.

      Brandweermuseum Rijssen

      Brandweermuseum Rijssen

      In het Brandweermuseum een grote collectie brandweermaterialen gebruikt door brandweerkorpsen over de hele wereld.

      Op naar het volgende theaterseizoen!

      Op naar het volgende theaterseizoen!

      Het nieuwe theaterseizoen van Theater Hof 88 begint op vrijdag 26 augustus 2021. Net als alle voorgaande jaren hebben we onze uiterste best gedaan om een aansprekend programma samen te stellen. Ondanks alle verschuivingen is dit goed gelukt en kunnen de bezoekers het gehele jaar genieten van prachtige theatervoorstellingen.

    • Theater

      Twente telt tal van podia, van intiem tot large, van overdekt tot open air. Trots zijn we op artiesten uit de streek die met muziek, cabaret, musical, toneel en revue op de planken staan. En net zo blij met optredens van (inter)nationale toppers. Komt dat zien!

    • Schouwburg Hengelo – 50 jaar Introdans: Tutti

      Schouwburg Hengelo – 50 jaar Introdans: Tutti

      Introdans viert zijn 50-jarig bestaan, een gouden feest. Met ‘Tutti’ presenteert het gezelschap twee absolute publieksfavorieten als jubileumcadeau: ‘Cantata’ en ‘In Memoriam’. Met alle dansers in balletten van Sidi Larbi Cherkaoui en Mauro Bigonzetti en de geweldige zangers van Assurd.

      Schouwburg Hengelo – George Baker 50 jaar Live!

      Schouwburg Hengelo – George Baker 50 jaar Live!

      50 jaar staat George Baker, alias Hans Bouwens, nu inmiddels alweer op het podium. In die 50 jaar schreef hij pakweg 600 songs, waaronder bekende hits als Little Green Bag en Una Paloma Blanca. Hij verkocht 25.000.000 platen, ging 20 keer de wereld rond en bouwde heel veel herinneringen op. Die herinneringen deelt hij met zijn publiek tijdens zijn theatershow.

      Schouwburg Hengelo – Opera Theater Amsterdam: ANDERHOOFD

      Schouwburg Hengelo – Opera Theater Amsterdam: ANDERHOOFD

      Tussen alle andere mensen raakt ANDERHOOFD verstrikt in een wereld vol ideeën, regels en interpretaties. De werkelijkheid vertroebelt langzaam en geleidelijk verliest ANDERHOOFD de grip op de wereld. Wat volgt is een zoektocht naar houvast.

      Franse chanson zangeres Katell brengt een stukje Frankrijk naar Theater Hof 88 met haar nieuwe theaterconcert ‘Retour Amsterdam – Parijs’.

      Franse chanson zangeres Katell brengt een stukje Frankrijk naar Theater Hof 88 met haar nieuwe theaterconcert ‘Retour Amsterdam – Parijs’.

      Op woensdag 14 oktober 2021 is singer-songwriter Katell te vinden in Theater Hof 88 met haar nieuwe theaterconcert ‘Retour Amsterdam – Parijs’. Katell is alom bekend bij liefhebbers van Franse chanson en The voice of Holland. In haar nieuwe theaterconcert zingt ze zowel Nederlandse als Franse nummers in een samensmelting van akoestische en elektronische muziek. Aanvang: 20.15 uur.

    • Kunst

      Kunst is een breed begrip. Eeuwenoud of modern, realistisch of abstract. Twente maakt het zichtbaar in musea, galerieën, (beelden)tuinen, in stad of dorp. Op Twentse bodem spelen zich kleurrijke kunstevents af. Laat u verrassen!

    • Das Grafikprojekt prINT im Münsterlandfestival

      Das Grafikprojekt prINT im Münsterlandfestival

      Von der Idee bis zur Skizze auf dem Papier, übertragen auf einen Druckstock aus Holz, Metall, Karton, Linoleum oder Stein, im Ätzbad durch angriffslustige Säure verändert, durch vielschichtige Farbaufträge vertieft oder in Kombination mit Collagen erweitert – die Druckgrafik war und ist ein spannendes Feld.

      “Jullie zouden een galerietje moeten beginnen…”

      “Jullie zouden een galerietje moeten beginnen…”

      Beeld & Aambeeld – sedert 1979 – bruist van verrassende, vrolijke en (héél soms) verdrietig verhalen. Waar andere galeries omvielen, biedt Karel Betman nog altijd plek aan professionele kunstenaars die hun nieuwste werk willen exposeren.

      Tentoonstelling Keurslijf, Lijfgoed, Lingerie en Luxe

      Tentoonstelling Keurslijf, Lijfgoed, Lingerie en Luxe

      10 augustus – 15 november 2021 Lingerie bevat meer dan alleen lijfgoed. In de 18e eeuw ging de vrouw steeds meer lagen ondergoed dragen. In deze pikante tentoonstelling maakt de bezoeker kennis met de onderkleding van de modieuze vrouw in de periode 1775 -1915. Lees...

      Oyfo Kunstenschool máákt het leuk

      Oyfo Kunstenschool máákt het leuk

      Wat maakt Oyfo Kunstenschool nou zo leuk? We zitten sinds maart 2021 op een nieuwe toffe plek. En door ons ruime aanbod aan vrijetijdscursussen op het gebied van muziek, dans, theater en beeldende kunst hebben wij voor iedereen wel iets om te doen.

      Op naar het volgende theaterseizoen!

      Op naar het volgende theaterseizoen!

      Het nieuwe theaterseizoen van Theater Hof 88 begint op vrijdag 26 augustus 2021. Net als alle voorgaande jaren hebben we onze uiterste best gedaan om een aansprekend programma samen te stellen. Ondanks alle verschuivingen is dit goed gelukt en kunnen de bezoekers het gehele jaar genieten van prachtige theatervoorstellingen.

    • Cultuur

      Twente koestert zijn cultureel erfgoed. Het paasvuur, oogstfeest, boer’nbrufte, oude ambachten, we houden het levend. En onder elkaar spreken we graag dialect. Dat hoort bij onze identiteit. Die we overigens wél in een eigentijds jasje durven steken.

    • Schouwburg Hengelo – 50 jaar Introdans: Tutti

      Schouwburg Hengelo – 50 jaar Introdans: Tutti

      Introdans viert zijn 50-jarig bestaan, een gouden feest. Met ‘Tutti’ presenteert het gezelschap twee absolute publieksfavorieten als jubileumcadeau: ‘Cantata’ en ‘In Memoriam’. Met alle dansers in balletten van Sidi Larbi Cherkaoui en Mauro Bigonzetti en de geweldige zangers van Assurd.

      Het middendorpshuis

      Het middendorpshuis

      In het Middendorpshuis heeft de Oudheidkundige vereniging Den Ham Vroomshoop afwisselende tentoonstellingen.

      Schouwburg Hengelo – Opera Theater Amsterdam: ANDERHOOFD

      Schouwburg Hengelo – Opera Theater Amsterdam: ANDERHOOFD

      Tussen alle andere mensen raakt ANDERHOOFD verstrikt in een wereld vol ideeën, regels en interpretaties. De werkelijkheid vertroebelt langzaam en geleidelijk verliest ANDERHOOFD de grip op de wereld. Wat volgt is een zoektocht naar houvast.

      DE HEIDE BLOEIT OP HET HAAKSBERGERVEEN

      DE HEIDE BLOEIT OP HET HAAKSBERGERVEEN

      Het Haaksbergerveen gelegen tussen het dorp en de Duitse grens is altijd al een bijzonder natuurgebied geweest, maar in de maand augustus is het er nog mooier. De heide bloeit en zorgt zo voor een prachtige paarse gloed.

wel iets meer dan vlöggeln en paasstaak slepen.
Veel mensen denken dat, wanneer ze het vlöggeln in Ootmarsum en het paasstaak slepen in Denekamp hebben bezocht, zij ook het hele paasgebruik hebben meegemaakt. Niets is minder waar. Deze zijn weliswaar de bekendste, maar slechts onderdelen van de bijzondere en unieke tradities, in Ootmarsum en Denekamp. De bijzondere paasgebruiken in Ootmarsum en in Denekamp worden vermeld op de lijst van Immaterieel Erfgoed Nederland.

Ootmarsum

De poaskearls
Deze jongemannen organiseren het hele paasgebruik en dragen de verantwoording voor het op juiste wijze doorgeven van de vele aspecten van deze unieke traditie. Want er wordt eigenlijk niets opgeschreven, niets genotuleerd. Alles wordt mondeling doorgegeven. Op de eerste zondag van de Vasten, vindt de eerste bijeenkomst plaats. Vanaf die zondag zien de Ootmarsummers de poaskearls door de stad lopen. Soms met z’n tweeën, dan weer met vier man en af en toe met z’n zessen. Dat is namelijk het aantal jongemannen, waarmee elk jaar het paasgebruik wordt begonnen. Compleet met regenjas en hoed gaan ze naar bepaalde adressen en personen met wie afspraken worden gemaakt, die ervoor moeten zorgen, dat de uitvoering van de publieke optredens zo goed mogelijk verloopt. De zes poaskearls hebben verschillende taken te vervullen en afspraken te maken. Zo moeten de poaskearls naar de beheerder van het landgoed Het Springendal om vergunning te vragen om op paaszaterdag hout te halen. De drie vrachtboeren wordt gevraagd of zij ervoor willen zorgen dat het hout naar de paasweide, de Poaskaamp wordt gebracht. De eigenaar van die paasweide moet om toestemming worden gevraagd het paasvuur daar te houden. Dan staan in de binnenstad van Ootmarsum nog diverse stiepels, middenpalen van een niendeur. Daar wordt omheen gevlöggeld, maar daarvoor hebben de poaskearls wel medewerking van de eigenaar van het pand nodig. De voorzanger moet om medewerking worden gevraagd. Maar het belangrijkste is, dat de groep van zes met twee poaskearls aangevuld moet worden. De twee nieuwelingen moeten inwoner van de stad Ootmarsum zijn, moeten rooms-katholiek en ongetrouwd zijn. Drie voorwaarden om er verzekerd van te zijn, dat de jongeman vier jaar lang ongehinderd de tijd rond Pasen aan zijn functie kan besteden. De inwoners van Ootmarsum, maar ook andere belangstellenden, kunnen voor het eerst op Goede Vrijdag met de twee nieuwe poaskearls kennismaken. Voordat de avondviering in de RK-kerk begint staan zij vóór de hoofdingang van de kerk. Pas nadat de andere zes zich bij het tweetal heeft gevoegd, gaat de groep van acht poaskearls de kerk binnen. Vanaf die avond kun je de poaskearls steeds met z’n achten zien lopen.

Paasweekend
Op paaszaterdag, ’s morgens in alle vroegte gaan de poaskearls naar het Springendal om daar het hout (dennenhout) te verzamelen, zodat het ’s middags gemakkelijk is op te laden.
Dat paashout halen hoeven de poaskearls niet alleen te doen. De bevolking van Ootmarsum wordt namelijk in de loop van de morgen opgeroepen om aan het ‘hout halen’ mee te doen. De stadsomroeper loopt dan door de stad en blijft op de hoeken van de straten staan om de bel en zijn roep te laten horen: “Al dee met wil goan hen poashoalt haaln, möt um één uur op ‘t Markt wèèn!”
Om één uur is het een drukte van belang als de drie originele boeren wagens de markt opkomen. Elke paaswagen heeft houten wielen en wordt getrokken door twee paarden. De inwoners en bezoekers lopen achter de wagens aan, op weg naar het Springendal. Daar worden deze geladen: zo hoog en zo breed mogelijk. Is er voldoende opgepakt, dan vertrekt men weer richting de stad. Onderweg is er een stop om de dorst van zowel de paarden als van de houthalers te lessen. De drie voerlui krijgen onderweg traditiegetrouw in Restaurant De Postelhoek een uitsmijter geserveerd. De drie wagens trekken dan de stad binnen, op de plaats waar vroeger de Stenen Poort stond, om zich dan door de smalle en kronkelige straatjes van het centrum te wringen. Aan de zuidkant, de plaats van de Zuider Poort verlaten ze de stad weer en gaan richting Poaskaamp. Daar wordt het hout afgeladen en zit het werk er voor die dag op.

1e paasdag
Op eerste paasdag komen de acht poaskearls ’s morgens tussen acht uur en half negen bijeen in Hotel Het Wapen van Ootmarsum en daar begint dan de Rondgang om de Wehme. Een Wehme is vanouds kerkelijk bezit: kerk, pastorie, tuin enzovoorts. Om dat bezit wordt gewandeld.
Voor het eerst worden dan de beide paasliederen ‘Christus is opgestanden’ en ‘Halleluja den blijden toon’ gezongen. Opvallend is dat aan deze rondgang alleen mannen deelnemen. Een ongeschreven wet, waaraan men zich strikt houdt. Na afloop gaan de poaskearls en het grootste deel van de ruim 100 deelnemers naar de Hoogmis. Diezelfde rondgang om de Wehme wordt ’s middags herhaald.

Vlöggeln
Op eerste paasdag om vijf uur (op tweede paasdag om half zes) begint het vlöggeln. De oudste poaskearl legt zijn hand op de rug, de tweede haakt in, waarna de andere zes aansluiten. Achter de poaskearls loopt de voorzanger, waarna iedereen die mee wil doen kan aanhaken. Rustig wandelend en onder het zingen van de twee paasliederen gaat de lange slinger door de straten en steegjes, over pleinen en zelfs door enkele gebouwen. Het betreft die gebouwen, waar zich nog een niendeur met stiepel bevindt. De stiepels zijn hiervoor vrij gemaakt. In twee cafés staat voor de poaskearls een glaasje klaar. Het vlöggeln eindigt op de Markt. Als iedereen op dat plein is aangekomen, worden nog één keer de twee liederen gezongen, waarna de kinderen driemaal worden opgetild en driemaal “hoera” wordt geroepen. Het vlöggeln is afgelopen en de mensen gaan naar huis om eieren te eten. In sommige gezinnen gebeurt dat nog in wedstrijdvorm: wie kan de meeste eieren op.

Paasvuur
Tegen half negen is het op de poaskaamp rond de stapel hout een drukte van belang. Daar steekt de oudste poaskearl de bos stro aan en trekt zich dan terug. De twee nieuwelingen moeten ervoor zorgen, dat het vuur blijft branden. Het paasvuur betekent het verdrijven van de winterse duisternis en de vreugde om de naderende lente. Nadat het vuur is gedoofd gaan bezoekers en poaskearls naar huis of naar een andere bestemming… De volgende dag, tweede paasdag herhaalt zich de hele ceremonie met uitzondering van het paasvuur.
Op zondag ná pasen vindt het nee-zeggersmiddagje plaats. Beoogde poaskearls die weigerden kopen dit af en krijgen er een feestje voor terug. Dat de poaskearls gedurende beide paasdagen en ook nog daarna hun eigen bijeenkomsten en activiteiten hebben, is bekend. Maar daarover worden verder geen mededelingen gedaan. Bepaalde zaken mogen best geheim blijven, vinden ze terecht.

Denekamp
De paasgebruiken in Denekamp bestaan uit een aantal onderdelen en vinden plaats onder aanvoering van Judas en Iskariot. Dit zijn twee jonge mannen die de eer hebben voorop te gaan in de traditie. Deze taak rouleert, waarbij de Iskarot de nieuweling van het stel is en de Judas de Iskarot van het jaar ervoor.

Eier gadder’n

Het eerste onderdeel is het eier gadder’n op palmzondag. Hiervoor verzamelt de Denekamper jeugd zich bij de Sint-Nicolaaskerk. Onder aanvoering van Judas & Iskariot start klokslag 13:00 uur een rondgang door het dorp. Al zingend wordt bij de voordeuren aangebeld met het verzoek: Eier, eier, geld is ôk goat!’ Hierbij worden eieren en geld verzameld waarmee de onkosten van de paasgebruiken worden gedekt. De mannen uit Denekamp verzamelen zich vervolgens op paaszaterdag bij de Sint-Nicolaaskerk voor het paashout halen. Onder aanvoering van Judas & Iskariot vertrekt men naar het bos. Met het hout wordt op de paasweide het paasvuur opgebouwd. Op paaszondag verzamelen ‘de Kul buurt’ en ‘de bewoners van Brink’ zich bij de Sint-Nicolaaskerk. Zij vertegenwoordigen symbolisch de hele bevolking van Denekamp. Bij de kerk staan Judas & Iskariot gereed, die klokslag 13:00 op weg gaan naar Landgoed Singraven. Bij Huis Singraven wordt een paasstaak gevraagd. Van de kasteelheer krijgt de bevolking in het bos de keuze uit drie bomen. De gekozen boom wordt omgehakt en door ‘menselijke kettingen’ via de kerk naar de paasweide getrokken. Op de paasweide wordt een houten ton (met stalen ringen) met een ketting aan de paasstaak bevestigd. Hierna wordt hij met behulp van 6 houten ladders en vereende krachten, naast het paasvuur, rechtop gezet. Als de paasstaak rechtop staat, wordt hij gefixeerd met de ladders. Afwisselend beklimmen Judas & Iskariot daarna de hoogste ladder om de menigte toe te spreken. Zij stellen zich hierbij voor, waarop de menigte kritisch reageert. Judas verkoopt daarna de paasstaak en de ringen (die overblijven na het verbranden van de ton) aan de hoogste bieder in de menigte. Tot slot nodigt hij alle toehoorders uit om ‘s avonds aanwezig te zijn bij het ontsteken van de ton en het paasvuur. s Avonds om 20:00 uur wordt de paasstaak opnieuw door Judas & Iskariot beklommen; om dan de ton en het paasvuur te ontsteken. Tijdens het branden van de ton en het paasvuur trekt men onder het zingen van de Denekamper paasliederen rond het vuur. Als de ton uitgebrand is, wordt de staak handmatig plat gelegd. Als daarna ook het paasvuur dooft, komt de paastraditie voor dat jaar ten einde. In Denekamp is geen overkoepelend organiserend comité maar een informele gemeenschap die jaarlijks de paasgebruiken organiseert. Aan de paasgebruiken in Denekamp wordt deelgenomen door geboren, getogen en voormalige Denekampers. Er zijn verschillende families die met de traditie verweven zijn, al dan niet met een jaarlijks terugkerende symbolische taak of opdracht. De Judas & Iskariot worden jaarlijks gekozen, waarbij de Judas altijd de Iskarot van het jaar ervoor is. In verband met de paasstaak is de beheerder van Landgoed Singraven bij de traditie betrokken, evenals de gemeente die de politie, brandweer en openbare werken faciliteert en de eigenaar van de paasweide is. Verder zijn ook de VVV, parochie, toeristen en uiteraard de toeschouwers bij de traditie betrokken.

 

X