Zoveel podia, zoveel voorstellingen. Het Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede heeft ze in alle soorten en maten, voor alle soorten bezoekers. Elke locatie, binnen én buiten, heeft z’n eigen sfeer met bijbehorende programmering. Artistiek directeur Simone Kratz kijkt uit naar het nieuwe seizoen.
Meer dan ooit krijgen theatermakers de ruimte. Bijvoorbeeld violist Daniel Rowland, die met zijn jaarlijkse Stiftfestival ook in Enschede is neergestreken. Samen met Simone Kratz heeft hij voor augustus een breed klassiek programma samengesteld. Zo geeft het Britten Stift Festival Orkest een concert op landgoed De Hooge Boekel, is er een babyconcert in het Muziekcentrum en worden late night concerten gehouden.
Het is het begin van een duurzame samenwerking: “Daniel houdt alweer de achttiende editie van het Stiftfestival. Dit keer brengt het festival een ode aan de aarde met het thema Song of the Earth. Daniel is creatief en artistiek en neemt een enorm internationaal netwerk met een grote fanbase mee. Hij is bij ons artist in residence en gaat gedurende het seizoen bijzondere concerten samenstellen”, aldus Simone Kratz.
Thuisgezelschappen
Zo zijn er meer vaste bespelers van de podia van Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede. De bekende huisgezelschappen Phion en de Nederlandse Reisopera brengen komend seizoen meerdere producties. Toonaangevende thuisgezelschappen als het Scapino Ballet, Nederlands Dans Theater, het Metropole Orkest, het Nationale Ballet en Amsterdam Sinfonietta zijn regelmatig te zien. Ook het ZO! Gospel Choir en Theater Rotterdam (met Verdriet is het ding met veren) zullen regelmatig komen optreden. “Het zijn eredivisiegezelschappen die graag in Enschede spelen.”
Eigen producties
Ook de eigen producties zijn niet meer weg te denken in de programmering. De aanstaande zomerproducties NATUURLIJK (Hof Espelo en Het Reestdal) en Van Katoen en Water (Almelo) zijn er sprekende voorbeelden van. “We bereiken daarmee een nieuw
publiek en verlagen de drempel van het theater.
Avontuur naast bekende namen
‘’Avontuurlijk theater naast bekende namen, daar draait het om. De ene keer Narcissus en Echo, een ontroerende virtual reality dansvoorstelling. Op een ander moment de Dolly Dots’’, aldus Simone. ‘’We programmeren graag voorstellingen die een bijzonder verhaal te vertellen hebben. Zoals bijvoorbeeld Jeroen Spitzenberger met het New Rotterdam Jazz Orchestra en zijn zelfgeschreven teksten over de dood. Of Loes Luca met de inktzwarte komedie Uit het Hoofd van Maria Goos.’’
Cabaretclub
Die veelkleurigheid in de programmering is mogelijk door de verscheidenheid aan zalen en door samenwerking. “De Kleine Willem zie ik als De Kleine Komedie van het Oosten”, zegt Simone. “De zaal leent zich goed voor kleinkunst en comedy: we gaan er op zaterdagen de Cabaretclub en op donderdagen de Comedy Night houden. In de grote Pay. Zaal staan de musicals en de grote gezelschappen, unieke producties voor de regio. Bijzonder is
de musical Charlie and the Chocolate Factory, die we samen met zeven andere theaters binnen de Theateralliantie produceren.
De Grote Kerk heeft z’n eigen sfeer en is een prachtige locatie voor onze populaire zondagochtendserie Passie voor Bach, een coproductie met Phion. En in het Muziekcentrum programmeren we naast de klassieke muziekgezelschappen nu steeds meer popmuziek. We trekken hierin samen op met poppodium Metropool, waardoor we dit seizoen bijzondere staconcerten bij kunnen boeken. Het theater is er dus voor iedereen!”
Muziekcentrum Enschede theater wilminktheater