fbpx
    • Musea

      Twente heeft véél meer musea dan u denkt. Ervaar het rijke textielverleden, het boerenleven, techniek of natuur. Bewonder kunst-van-alle-tijden. En leef je uit in bijzondere workshops. Een aanrader voor jong en oud.

    • DE SCHILDER, DE DEKEN, DE BROUWER, EN HET MEISJE

      DE SCHILDER, DE DEKEN, DE BROUWER, EN HET MEISJE

      In de ontvangsthal van het Stadsmuseum Almelo zijn de komende twee maanden diverse portretten te zien. Aanleiding voor deze mini-expositie getiteld De schilder, de deken, de brouwer en het meisje, is de zeer recente bruikleen door de heer Bruining-ten Cate van krijttekeningen die Willy Sluiter in 1918 van het echtpaar Lambert en Julia ten Cate- Doedes Breuning maakte.

      Stadsmuseum Almelo verwelkomt duizendste Barbiebezoeker

      Stadsmuseum Almelo verwelkomt duizendste Barbiebezoeker

      De vierjarige Alma Babtist uit Enschede werd op dinsdagmiddag 13 oktober verrast met een Barbiepop. Zij was – samen met haar moeder – de duizendste bezoeker aan de Barbietentoonstelling ‘van casual tot glamour’  die sinds 12 september in het Stadsmuseum Almelo loopt.

      Honderdduizend bomen en een bos van draad in De Museumfabriek

      Honderdduizend bomen en een bos van draad in De Museumfabriek

      Samen met vele anderen borduurt Sara Vrugt in 2020 een bos. De geborduurde bomen vormen een grootschalig kunstwerk, een woud waarin je in gedachten kunt verdwalen. Het kunstwerk wordt gemaakt in een openbaar pop-up atelier dat vier seizoenen lang door het land reist. Het atelier ontpopte eerder in de Haagse Centrale Bibliotheek, de Openbare Bibliotheek Amsterdam en in de Hortus Botanica in Leiden. Deze herfst strijkt het atelier voor de laatste etappe neer in De Museumfabriek! 

    • Theater

      Twente telt tal van podia, van intiem tot large, van overdekt tot open air. Trots zijn we op artiesten uit de streek die met muziek, cabaret, musical, toneel en revue op de planken staan. En net zo blij met optredens van (inter)nationale toppers. Komt dat zien!

    • Coronaproof theater voor de middelbare school

      Coronaproof theater voor de middelbare school

      De nieuwe voorstelling Crazy Stupid is een bijzondere theaterervaring voor jongeren vanaf 12 jaar. Theater Sonnevanck en Toneelgroep Oostpool ontwikkelden een nieuwe, coronabestendige theatervorm voor de middelbare school. De voorstelling speelt buiten op het schoolplein, terwijl de leerlingen vanuit de klaslokalen, ieder met een koptelefoon op, het spel volgen. Coronaproof, live theater over de vraag hoe om te gaan met de zinloosheid van het leven en de moedeloosheid waar je soms door overspoeld wordt. Crazy Stupid speelt van 16 november 2020 t/m 5 februari 2021 meer dan 100 keer op middelbare scholen in Oost-Nederland.

      Let’s Play: Booi Kluiving brengt gaming naar het theater

      Let’s Play: Booi Kluiving brengt gaming naar het theater

      De jonge theatermaker Booi Kluiving brengt in het najaar van 2020 gaming naar het theater. In de voorstelling Let’s Play duikt Booi Kluiving (KEK) in de wereld van de game-vlogger. Samen met zijn jonge interdisciplinaire team creëert hij een bizarre virtuele wereld op de speelvloer waar alles mogelijk is. Let’s Play is op 25 november te zien bij Concordia in Enschede.  

      Mama Marlene

      Mama Marlene

      Eva Marie de Waal en Sophie van Winden maken een humoristische voorstelling over moederschap en Hollywoodlegende Marlene Dietrich. Woensdag 4 november staat Mama Marlene in Concordia in Enschede. Info & tickets via concordia.nl

    • Kunst

      Kunst is een breed begrip. Eeuwenoud of modern, realistisch of abstract. Twente maakt het zichtbaar in musea, galerieën, (beelden)tuinen, in stad of dorp. Op Twentse bodem spelen zich kleurrijke kunstevents af. Laat u verrassen!

    • Opening Experiment in Expo 4 met werk van Tessa Langeveld

      Opening Experiment in Expo 4 met werk van Tessa Langeveld

      Vrijdag 4 december opent bij Concordia de expositie Experiment in Expo 4. Dit keer met werk van Tessa Langeveld. Tessa werkt vanuit een softwareprogramma waarmee 3D animaties gemaakt kunnen worden. Ze creëert stillevens met alledaagse objecten in een digitale omgeving die een vervreemdend effect hebben op de kijker.

      Coronaproof theater voor de middelbare school

      Coronaproof theater voor de middelbare school

      De nieuwe voorstelling Crazy Stupid is een bijzondere theaterervaring voor jongeren vanaf 12 jaar. Theater Sonnevanck en Toneelgroep Oostpool ontwikkelden een nieuwe, coronabestendige theatervorm voor de middelbare school. De voorstelling speelt buiten op het schoolplein, terwijl de leerlingen vanuit de klaslokalen, ieder met een koptelefoon op, het spel volgen. Coronaproof, live theater over de vraag hoe om te gaan met de zinloosheid van het leven en de moedeloosheid waar je soms door overspoeld wordt. Crazy Stupid speelt van 16 november 2020 t/m 5 februari 2021 meer dan 100 keer op middelbare scholen in Oost-Nederland.

      DE SCHILDER, DE DEKEN, DE BROUWER, EN HET MEISJE

      DE SCHILDER, DE DEKEN, DE BROUWER, EN HET MEISJE

      In de ontvangsthal van het Stadsmuseum Almelo zijn de komende twee maanden diverse portretten te zien. Aanleiding voor deze mini-expositie getiteld De schilder, de deken, de brouwer en het meisje, is de zeer recente bruikleen door de heer Bruining-ten Cate van krijttekeningen die Willy Sluiter in 1918 van het echtpaar Lambert en Julia ten Cate- Doedes Breuning maakte.

    • Cultuur

      Twente koestert zijn cultureel erfgoed. Het paasvuur, oogstfeest, boer’nbrufte, oude ambachten, we houden het levend. En onder elkaar spreken we graag dialect. Dat hoort bij onze identiteit. Die we overigens wél in een eigentijds jasje durven steken.

    • Opening Experiment in Expo 4 met werk van Tessa Langeveld

      Opening Experiment in Expo 4 met werk van Tessa Langeveld

      Vrijdag 4 december opent bij Concordia de expositie Experiment in Expo 4. Dit keer met werk van Tessa Langeveld. Tessa werkt vanuit een softwareprogramma waarmee 3D animaties gemaakt kunnen worden. Ze creëert stillevens met alledaagse objecten in een digitale omgeving die een vervreemdend effect hebben op de kijker.

      Coronaproof theater voor de middelbare school

      Coronaproof theater voor de middelbare school

      De nieuwe voorstelling Crazy Stupid is een bijzondere theaterervaring voor jongeren vanaf 12 jaar. Theater Sonnevanck en Toneelgroep Oostpool ontwikkelden een nieuwe, coronabestendige theatervorm voor de middelbare school. De voorstelling speelt buiten op het schoolplein, terwijl de leerlingen vanuit de klaslokalen, ieder met een koptelefoon op, het spel volgen. Coronaproof, live theater over de vraag hoe om te gaan met de zinloosheid van het leven en de moedeloosheid waar je soms door overspoeld wordt. Crazy Stupid speelt van 16 november 2020 t/m 5 februari 2021 meer dan 100 keer op middelbare scholen in Oost-Nederland.

      DE SCHILDER, DE DEKEN, DE BROUWER, EN HET MEISJE

      DE SCHILDER, DE DEKEN, DE BROUWER, EN HET MEISJE

      In de ontvangsthal van het Stadsmuseum Almelo zijn de komende twee maanden diverse portretten te zien. Aanleiding voor deze mini-expositie getiteld De schilder, de deken, de brouwer en het meisje, is de zeer recente bruikleen door de heer Bruining-ten Cate van krijttekeningen die Willy Sluiter in 1918 van het echtpaar Lambert en Julia ten Cate- Doedes Breuning maakte.

Tentoonstelling jan mankes 1889-1920 |  De werkelijkheid niet

Bijna een eeuw was het “Portret van Annie” in bezit van nazaten van Jan Mankes en sinds enkele jaren maakt het deel uit van de collectie van Museum MORE in Gorssel. Ter gelegenheid van het 100ste sterfjaar van Jan Mankes zijn 35 schilderijen van Mankes te zien in de Tuinzaal van MORE, waaronder dit topstuk.

Jan Mankes (1889-1920) ook wel “Hollands meest verstilde schilder” genoemd, mag beschouwd worden als een van de belangrijkste schilders uit 20ste-eeuwse Nederlandse kunstgeschiedenis. De waardering voor de dromerige, bijna mystieke werken van Mankes is nog altijd groeiende. Zo was ook (wijlen) Joost Zwagerman fan, die zijn oeuvre kenschetste als de ‘solide autonomie van het onvergankelijke’. Zwagerman beschreef zijn kunst als “Mankes in Wonderland”. Mankes zou een voorbeeld worden voor veel latere kunstenaars onder wie Dick Ket, Wim Schuhmacher, Edgar Fernhout en Henk Helmantel.

Op zijn beurt werd Mankes beïnvloed door oude meesters zoals Holbein en Dürer. Als jongen liep hij elke zondag van Delft naar Den Haag om in het Mauritshuis ook Vermeer en Vlaamse primitieven te bekijken, zo gaat het verhaal. Zijn oeuvre zou in omvang beperkt blijven doordat de schilder jong stierf aan tuberculose. Mankes’ slechte gezondheid en zijn leven op het Friese platteland voedde de mythe van een kwetsbare kluizenaar die zich verborg aan de rand van het land. In werkelijkheid was hij niet zo geïsoleerd en onderhield hij actief contact met de artistieke wereld. Mankes was bij leven al geliefd en verkocht zijn werk aan verzamelaars, onder wie zijn Haagse mecenas, de sigarenfabrikant Aloysius Pauwels.

Mankes schilderde in 1918 het portret van zijn grote liefde Annie Zernike in het jaar dat hun enige kind Beint geboren werd en zij promoveerde als theologe. Drie jaar eerder schreef de schilder bijna extatisch aan zijn mecenas Pauwels over zijn geliefde: ”Het wonder is gekomen. Zo ineens en zo plotseling dat ik het zelf nog niet bevatten kan. Ik ben verloofd. Mijn meisje is de dominee van Bovenknijpe en heet Annie Zernike. Je zult haar leren kennen en dan zul je weten wat voor een groots en heerlijks dat voor mij betekent”.

In haar autobiografie schreef Annie over Jan: “Hij kwam al geruime tijd geregeld bij me in de kerk. Door zijn uiterlijk, zo verschillend van de boerenzonen uit de streek, was hij me dadelijk opgevallen. Mijn kosteres, die haarfijn alles van iedereen wist, kon me alleen maar vertellen dat hij sinds enige jaren in Benedenknijpe woonde en zo wat schilderen moest. Maar wat hij maakte wist zij niet, ze dacht niet veel bijzonders”. Annie raakte geïntrigeerd maar negeerde hem aanvankelijk. Misschien wat eenzaam als stadse intellectueel, in een gemeenschap met arme boeren en Friese predikanten, ging zij uiteindelijk in op zijn avances. In 1915 verloofden ze zich. “Geen dag konden we ons geluk verzwijgen. Jan nam me onmiddellijk mee naar zijn ouders. Toen we gearmd voor zijn vader stonden, vond die, in zijn uiterste verbazing, geen enkel woord, zodat ik, nog steeds niet goed op de hoogte van de Friese aard, meende dat hij het niet begreep”. Vlak daarna bracht Annie het nieuws op zondagochtend, vlak voor haar preek, aan de kerkeraad. Één feliciteerde haar, de rest was net zo sprakeloos als Mankes’ vader.

Rond die periode schilderde Mankes een aantal werken, waaronder Bomenrij, waar twee kleine figuurtjes samen door een landschap lopen alsof ze zo opgenomen kunnen worden door de kosmos. Deze nietige wandelaars zouden een verwijzing zijn naar de schilder zelf en zijn geliefde Annie. In dit werk is misschien ook de invloed van Annie te zien. Samen verdiepten Mankes en Zernike zich in literatuur, poëzie, schilderkunst en theologie, humanisme en soms mystiek getinte idealen.

Annie Zernike (1887-1972) was een uitzonderlijke vrouw. Opgegroeid in Amsterdam, werd Annie op 24-jarige leeftijd benoemd tot eerste vrouwelijke predikant van Nederland. Het was de Doopsgezinde Broederschap in het Fries dorpje Bovenknijpe die het aandurfde in 1911. Andere protestantse kerken waren nog niet zover. Annies eerste preek werd uiteraard besproken in de landelijke pers: “Mejuffrouw Zernike horen preken, geeft de indruk dat de vrouw even geschikt is voor het predikambt als de man”. De schrijver weet niet zeker of alle domineestaken in goede handen zijn bij een vrouw, maar “Ik zou haast wel durven beweren, dat b.v. het ziekenbezoek nog beter aan een vrouw toevertrouwd is dan aan een man’. Een ander oordeelt royaler: “Haar optreden is aantrekkelijk. Het is eenvoudig en waar. (…) Ze beschikt over een helder stemgeluid en haar voordracht is kalm en waardig. Er is in haar voordracht niets van het gejaagde en zenuwachtige, dat dikwijls jeugdige prediking kenmerkt”.  Of zij een baanbreekster zal zijn, moet nog blijken volgens de recensent: “Alleen daar, waar de geest der vrijheid waait is het mogelijk”.

Jan Mankes, Portret van Annie van Zernike, 1918, collectie Museum MORE-print

Annie Zernike zou uitgroeien tot onorthodoxe ‘atheïstische’ theologe, aanhanger van een ‘universele religie’ en vredesactivist. In de NRC publiceerde ze regelmatig over haar idealen en opvattingen. Haar broer Frits zou in 1953 de Nobelprijs voor de natuurkunde winnen. Haar zus Elizabeth werd een bekend romanschrijfster. In 2013 bracht PostNL een postzegel uit van Annie Zernike en 5 andere bijzondere vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis.

De tentoonstelling “Jan Mankes 1889-1920 | De werkelijkheid niet” is te zien t/m 25 oktober 2020.

Museum MORE
Hoofdstraat 28
7213 CW Gorssel
www.museummore.nl

Museumkaart geldig met €3,- toeslag.

Let op: het museum is (voorlopig) alleen te bezoeken met vooraf geboekte tickets die online te koop zijn. Dit geldt ook voor Museumkaart-houders.

Jan Mankes, Marmot in herfstbos, 1918, particuliere collectie

Jan Mankes, Bomenrij, 1915, collectie Museum MORE

Jan Mankes, Gemberpot met dopheide, 1916, collectie Museum MORE

X