fbpx
    • Musea

      Twente heeft véél meer musea dan u denkt. Ervaar het rijke textielverleden, het boerenleven, techniek of natuur. Bewonder kunst-van-alle-tijden. En leef je uit in bijzondere workshops. Een aanrader voor jong en oud.

    • DE SCHILDER, DE DEKEN, DE BROUWER, EN HET MEISJE

      DE SCHILDER, DE DEKEN, DE BROUWER, EN HET MEISJE

      In de ontvangsthal van het Stadsmuseum Almelo zijn de komende twee maanden diverse portretten te zien. Aanleiding voor deze mini-expositie getiteld De schilder, de deken, de brouwer en het meisje, is de zeer recente bruikleen door de heer Bruining-ten Cate van krijttekeningen die Willy Sluiter in 1918 van het echtpaar Lambert en Julia ten Cate- Doedes Breuning maakte.

      Stadsmuseum Almelo verwelkomt duizendste Barbiebezoeker

      Stadsmuseum Almelo verwelkomt duizendste Barbiebezoeker

      De vierjarige Alma Babtist uit Enschede werd op dinsdagmiddag 13 oktober verrast met een Barbiepop. Zij was – samen met haar moeder – de duizendste bezoeker aan de Barbietentoonstelling ‘van casual tot glamour’  die sinds 12 september in het Stadsmuseum Almelo loopt.

      Honderdduizend bomen en een bos van draad in De Museumfabriek

      Honderdduizend bomen en een bos van draad in De Museumfabriek

      Samen met vele anderen borduurt Sara Vrugt in 2020 een bos. De geborduurde bomen vormen een grootschalig kunstwerk, een woud waarin je in gedachten kunt verdwalen. Het kunstwerk wordt gemaakt in een openbaar pop-up atelier dat vier seizoenen lang door het land reist. Het atelier ontpopte eerder in de Haagse Centrale Bibliotheek, de Openbare Bibliotheek Amsterdam en in de Hortus Botanica in Leiden. Deze herfst strijkt het atelier voor de laatste etappe neer in De Museumfabriek! 

    • Theater

      Twente telt tal van podia, van intiem tot large, van overdekt tot open air. Trots zijn we op artiesten uit de streek die met muziek, cabaret, musical, toneel en revue op de planken staan. En net zo blij met optredens van (inter)nationale toppers. Komt dat zien!

    • Coronaproof theater voor de middelbare school

      Coronaproof theater voor de middelbare school

      De nieuwe voorstelling Crazy Stupid is een bijzondere theaterervaring voor jongeren vanaf 12 jaar. Theater Sonnevanck en Toneelgroep Oostpool ontwikkelden een nieuwe, coronabestendige theatervorm voor de middelbare school. De voorstelling speelt buiten op het schoolplein, terwijl de leerlingen vanuit de klaslokalen, ieder met een koptelefoon op, het spel volgen. Coronaproof, live theater over de vraag hoe om te gaan met de zinloosheid van het leven en de moedeloosheid waar je soms door overspoeld wordt. Crazy Stupid speelt van 16 november 2020 t/m 5 februari 2021 meer dan 100 keer op middelbare scholen in Oost-Nederland.

      Let’s Play: Booi Kluiving brengt gaming naar het theater

      Let’s Play: Booi Kluiving brengt gaming naar het theater

      De jonge theatermaker Booi Kluiving brengt in het najaar van 2020 gaming naar het theater. In de voorstelling Let’s Play duikt Booi Kluiving (KEK) in de wereld van de game-vlogger. Samen met zijn jonge interdisciplinaire team creëert hij een bizarre virtuele wereld op de speelvloer waar alles mogelijk is. Let’s Play is op 25 november te zien bij Concordia in Enschede.  

      Mama Marlene

      Mama Marlene

      Eva Marie de Waal en Sophie van Winden maken een humoristische voorstelling over moederschap en Hollywoodlegende Marlene Dietrich. Woensdag 4 november staat Mama Marlene in Concordia in Enschede. Info & tickets via concordia.nl

    • Kunst

      Kunst is een breed begrip. Eeuwenoud of modern, realistisch of abstract. Twente maakt het zichtbaar in musea, galerieën, (beelden)tuinen, in stad of dorp. Op Twentse bodem spelen zich kleurrijke kunstevents af. Laat u verrassen!

    • Opening Experiment in Expo 4 met werk van Tessa Langeveld

      Opening Experiment in Expo 4 met werk van Tessa Langeveld

      Vrijdag 4 december opent bij Concordia de expositie Experiment in Expo 4. Dit keer met werk van Tessa Langeveld. Tessa werkt vanuit een softwareprogramma waarmee 3D animaties gemaakt kunnen worden. Ze creëert stillevens met alledaagse objecten in een digitale omgeving die een vervreemdend effect hebben op de kijker.

      Coronaproof theater voor de middelbare school

      Coronaproof theater voor de middelbare school

      De nieuwe voorstelling Crazy Stupid is een bijzondere theaterervaring voor jongeren vanaf 12 jaar. Theater Sonnevanck en Toneelgroep Oostpool ontwikkelden een nieuwe, coronabestendige theatervorm voor de middelbare school. De voorstelling speelt buiten op het schoolplein, terwijl de leerlingen vanuit de klaslokalen, ieder met een koptelefoon op, het spel volgen. Coronaproof, live theater over de vraag hoe om te gaan met de zinloosheid van het leven en de moedeloosheid waar je soms door overspoeld wordt. Crazy Stupid speelt van 16 november 2020 t/m 5 februari 2021 meer dan 100 keer op middelbare scholen in Oost-Nederland.

      DE SCHILDER, DE DEKEN, DE BROUWER, EN HET MEISJE

      DE SCHILDER, DE DEKEN, DE BROUWER, EN HET MEISJE

      In de ontvangsthal van het Stadsmuseum Almelo zijn de komende twee maanden diverse portretten te zien. Aanleiding voor deze mini-expositie getiteld De schilder, de deken, de brouwer en het meisje, is de zeer recente bruikleen door de heer Bruining-ten Cate van krijttekeningen die Willy Sluiter in 1918 van het echtpaar Lambert en Julia ten Cate- Doedes Breuning maakte.

    • Cultuur

      Twente koestert zijn cultureel erfgoed. Het paasvuur, oogstfeest, boer’nbrufte, oude ambachten, we houden het levend. En onder elkaar spreken we graag dialect. Dat hoort bij onze identiteit. Die we overigens wél in een eigentijds jasje durven steken.

    • Opening Experiment in Expo 4 met werk van Tessa Langeveld

      Opening Experiment in Expo 4 met werk van Tessa Langeveld

      Vrijdag 4 december opent bij Concordia de expositie Experiment in Expo 4. Dit keer met werk van Tessa Langeveld. Tessa werkt vanuit een softwareprogramma waarmee 3D animaties gemaakt kunnen worden. Ze creëert stillevens met alledaagse objecten in een digitale omgeving die een vervreemdend effect hebben op de kijker.

      Coronaproof theater voor de middelbare school

      Coronaproof theater voor de middelbare school

      De nieuwe voorstelling Crazy Stupid is een bijzondere theaterervaring voor jongeren vanaf 12 jaar. Theater Sonnevanck en Toneelgroep Oostpool ontwikkelden een nieuwe, coronabestendige theatervorm voor de middelbare school. De voorstelling speelt buiten op het schoolplein, terwijl de leerlingen vanuit de klaslokalen, ieder met een koptelefoon op, het spel volgen. Coronaproof, live theater over de vraag hoe om te gaan met de zinloosheid van het leven en de moedeloosheid waar je soms door overspoeld wordt. Crazy Stupid speelt van 16 november 2020 t/m 5 februari 2021 meer dan 100 keer op middelbare scholen in Oost-Nederland.

      DE SCHILDER, DE DEKEN, DE BROUWER, EN HET MEISJE

      DE SCHILDER, DE DEKEN, DE BROUWER, EN HET MEISJE

      In de ontvangsthal van het Stadsmuseum Almelo zijn de komende twee maanden diverse portretten te zien. Aanleiding voor deze mini-expositie getiteld De schilder, de deken, de brouwer en het meisje, is de zeer recente bruikleen door de heer Bruining-ten Cate van krijttekeningen die Willy Sluiter in 1918 van het echtpaar Lambert en Julia ten Cate- Doedes Breuning maakte.

Magda Nij Bijvank heeft zin in het nieuwe theaterseizoen

door Betty Morsinkhof

Ze is theatermaker, regisseur en actrice. En samen met Evelien Harberink vormt ze Theaterzaken. Magda Nij Bijvank is een onbevangen duizendpoot zonder plankenkoorts. Maar een spektakelstuk als Hanna van Hendrik, dat maakte ze niet eerder mee. Nog steeds loopt ze na te genieten van dit Twentse succesverhaal. “Als je bij mij de knop ‘Hanna van Hendrik’ indrukt, dan blijf ik maar dóór vertellen.”

December 2018: ze heeft net besloten een reis van drie weken naar Costa Rica te maken als regisseur Liesbeth Coltof belt. Of ze interesse heeft voor een rol (Ria, jeugdvriendin van Hanna) in Hanna van Hendrik, locatietheater op Twentse bodem. “De repetities vielen samen met die reis. Verder was er nog vooral veel niet duidelijk. Je weet dus niet waar je ‘ja’ tegen zegt. Maar mijn gevoel zei heel sterk dat ik geen ‘nee’ moest zeggen. Dat was een erg goede ingeving!”

Waanzinnig
Hanna van Hendrik – naar idee van de in Twente geboren actrice Johanna ter Steege – is een ambitieus project. “Mijn agenda moest ik vrijhouden tot 5 augustus. Eenenveertig voorstellingen maal duizend toeschouwers per keer. Met een eventuele uitloop naar eenenvijftig. Ja, denk je dan ja…  da’s héél veel. En dat hier in Twente, waar ze graag de kat uit de boom kijken. Gaat dat goed komen? Niemand wist dat Hanna van Hendrik een waanzinnig succes zou worden. Dat het zou worden omarmd door heel Twente en daarbuiten. En dat het zó veel teweeg zou brengen.”


foto Annemieke van der Togt

‘Van de boer’
Magda Nij Bijvank komt ‘van de boer’. Ze groeit op in groot katholiek gezin in het Sallandse Haarle. “Mijn broer boert daar nog steeds”, vertelt ze. “De manier waarop Johanna is opgegroeid kun je zó op mij projecteren. Haar behoefte om anderen deelgenoot te maken van haar verhaal snap ik heel goed”, zegt ze. “Met het platteland heb ik veel. Hoewel ik me er ook tegen af heb gezet. Dat was in de tijd van de theaterschool. Kom je van de boer? Ach, dan ben je toch een geval apart, bijvoorbeeld met dat accent waar je niet zomaar van afkomt. Je probeert er van los te komen en stappen te zetten uit je omgeving”, bekent ze. “Maar uiteindelijk wíl en kán ik mijn roots niet verbergen.”

Geraakt
“Of Hanna van Hendrik mij persoonlijk iets heeft gedaan? Ja, heel veel! Het is een góed verhaal, dat dichtbij het mijne ligt. Het paste me als een fijne jas. Het is ook een mooi verhaal met veel elementen die me raken. Zoals het geploeter van de boeren, de struggle om het hoofd boven water te houden. En dan het verlies van een partner op jonge leeftijd. Wat me ook heeft geraakt is dat we het met z’n állen hebben gedaan. Van de mensen die de bezoekers ontvingen bij de parkeerplaats tot de hoofdrolspelers, de schrijver, regisseur, koorleden, band”, somt ze op. “Iedereen was een even belangrijk onderdeel van het geheel. Er is een cultuur gecreëerd van saamhorigheid, betrokkenheid, openheid. Zo uniek! Nu ik dit zeg raak ik zo weer ontroerd…” Kortom: een sfeer die je zelden of nooit ontmoet in de theaterwereld. “In mijn ogen de verdienste van de drie vrouwen aan de top: Liesbeth, Johanna en Anouk (Kapel, red.). Hoe zij het hebben aangepakt dat er tussen ons zó’n band is ontstaan. Dat het in ieders genen is gaan zitten. Daar hebben we de vruchten van geplukt.”

Onder de huid
Vaste prik: tegen half zeven, voorafgaand aan elke voorstelling, komt het hele gezelschap bijeen. Om het vorige optreden te evalueren. Om te kijken waar moet worden bijgeschaafd, om elkaar scherp te houden en te inspireren. “Elke keer hield één van ons een korte speech en deelde zijn persoonlijke ervaringen. Heel bijzonder. De lat lag hoog. Héél hoog”, vervolgt ze. “Liesbeth waarschuwde ons met ‘denk niet dat dit vanzelf gaat!’. Het mocht geen routine worden. Elke voorstelling opnieuw gingen we voor een negen of een tien. Hanna van Hendrik is onder onze huid gaan zitten. Huub Stapel, toch een acteur met veel ervaring, gaf aan dat hij dit nooit eerder had meegemaakt. En Johanna ter Steege liet weten dat ze twee weken na de laatste voorstelling nog niet wist waar ze het moest zoeken.”

Zo ging het écht
“Met Hanna van Hendrik hebben we veel mensen een stem gegeven. Zij hebben zich gezien en gehoord gevoeld. Dat is een groot compliment aan regisseur Liesbeth Coltof en schrijver Bouke Oldenhof. Die twee hebben hard gewerkt om een echte en oprechte invulling te geven aan het verhaal”, weet Magda. “Wat je vaak hoorde was ‘zó ging het echt’. Neem de boerenopstand van Tubbergen in 1971. Prachtig dat dit stukje historie in het verhaal is verwerkt. Plus dat het gewoon klopt, hè!  Dat zegt iets over de research die vooraf is gedaan. Verder vonden mensen het fijn dat werd stilgestaan bij de politiek. De regelgeving die wordt opgelegd aan de boeren en waarmee ze maar moeten zien te handelen. Ook waardeerden ze dat het verhaal laat zien dat boeren hart hebben voor hun dieren. Dat het ze iets doet als een koe weggaat. Rouwen en trouwen was herkenbaar natuurlijk.”

Huul’n
Bij het publiek maakt het verhaal emoties los heeft Magda ervaren als ze zich na de voorstelling onder de mensen mengt. “Normaal sta je voor een zaal met redelijk vaste theaterbezoekers. Nu waren het boeren, mensen die zelden of nooit in het theater komen. Dat maakt het wat mij betreft extra leuk. Reacties? Tja… kippenvel en tranen. Wat ze er van vonden konden ze nauwelijks onder woorden brengen. ‘’k Wet ni wa’k t’r van mot zegg’n. Mear ‘k mos t’r van huul’n’, zei iemand tegen me. Sommigen waren totaal van het padje”, vertelt ze. “Als mensen zeggen dat ze het ‘een goed stuk’ vinden bedoelen ze vaak het spel. Maar in dit geval ging het veel vaker over de inhoud.”

Dienst voor ongelovigen (én ge-lovigen)
Datzelfde geldt voor ‘Dienst voor ongelovigen’, waarmee Magda Nij Bijvank vanaf 21 september is te zien in Concordia. Een reeks van vijf voorstellingen, waarvan er geen één hetzelfde is. Vier ervan zijn geïnspireerd op respectievelijk de herfst, de winter, de lente en de zomer en staan telkens de eerste dag van het nieuwe jaargetijde op de theateragenda. Voorstelling nummer vijf wordt opgevoerd rond Allerzielen (2 november), de dag dat de Rooms katholieke geloofsgemeenschap haar overledenen gedenkt.


foto Annabel Jeuring

Gejat…
‘Dienst voor ongelovigen’, hoe kom je d’r op? “Gejat”, klinkt het openhartig. Nou ja, ze heeft het vooraf keurig overlegd met Ricky Koole, de bedenker van het concept. “‘Dienst voor ongelovigen’ is geen theater, maar heeft ook niet het sacrale van een kerkdienst. De ingrediënten zijn enigszins vergelijkbaar. De preek is het kloppend hart. Verder speelt het koor een belangrijke rol. Het draait om mooie muziek, poëzie en verhalen.” Zelf praat ze als een soort spreekstalmeester de avond aan elkaar. “Ik doe het beginverhaal, om toch een beetje mijn ei te leggen. En dan geef ik het stokje door aan anderen. Bekende en minder bekende mensen die eenmalig iets doen. Je weet niet wat de avond brengt. Repetities zijn er niet, behalve het koor dan. Dat betekent soms spontane missers én successen.”

Kracht
Magda houdt van het leven en van het vieren ervan. Ze wil echter ook laten zien wat er verder zoal gebeurt en dat er niet altijd wat te vieren valt. “Ik denk dat veel mensen verhalen hebben te vertellen die ons kunnen inspireren. Over mooie momenten die ons raken. Verhalen waarin anderen zich herkennen en zich erkend voelen.” ‘Dienst voor ongelovigen’ is ontdaan van religie, maar zeker niet spottend of cynisch. “Ik trap niet tegen het geloof aan. Want al heb ik het zelf niet, ik kan me goed voorstellen dat mensen kracht ontlenen aan hun geloof. Dat ze steun vinden bij Maria, Jezus of God. Zelf haal ik mijn kracht uit andere zaken. Vooral uit schoonheid. De schoonheid van wat mensen zeggen en doen, van de natuur, van muziek en cultuur. Dan kan ik soms denken ‘dit is zó mooi dat er wel iets móet zijn tussen hemel en aarde.”

Cultuur verbindt en geeft troost
“Dit is het derde seizoen van ‘Dienst voor ongelovigen’. Het concept slaat aan. Mensen zijn blij dat dit er is, verwonderd, verrast”, zegt ze. “De eerste keer zat de zaal vol. Toen dacht ik nog ‘nou ja, mooi, maar er was vast veel familie en bekenden.’ Maar ook volgende voorstellingen trokken een volle zaal.” Dat steeds minder mensen naar de kerk gaan is een gegeven. “Toch is er wel degelijk behoefte aan samenzijn. Samen stilstaan bij thema’s die er toe doen in het leven. Dat gebeurt op een luchtige manier. Het gaat om bezinning, ontroering, maar er valt ook genoeg lachen. Cultuur verbindt en geeft troost. Wat ik hoop is dat mensen vervuld kunnen raken, dat ze weer effe vooruit kunnen.”

X