fbpx
    • Musea

      Twente heeft véél meer musea dan u denkt. Ervaar het rijke textielverleden, het boerenleven, techniek of natuur. Bewonder kunst-van-alle-tijden. En leef je uit in bijzondere workshops. Een aanrader voor jong en oud.

    • Grote Straat krijgt publiekstrekker met Stedelijk Museum Almelo

      Grote Straat krijgt publiekstrekker met Stedelijk Museum Almelo

      Het Stedelijk Museum Almelo krijgt een ruimer en representatief onderdak: het Hofkeshuis uit 1775 aan de Grotestraat Noord. Dinsdag 30 mei heeft de gemeenteraad van Almelo ingestemd met het voorstel van wethouder Jan Martin van Rees om dit monumentale pand in classicistische stijl aan te kopen en te verhuren aan het museum.

      DE STOOMTREINEN GAAN WEER RIJDEN BIJ MUSEUM BUURTSPOORWEG

      DE STOOMTREINEN GAAN WEER RIJDEN BIJ MUSEUM BUURTSPOORWEG

      Zondag 2 april start het seizoen voor Museum Buurtspoorweg en opent zij haar deuren weer voor publiek. De afgelopen maanden is er achter de schermen hard gewerkt aan de voorbereidingen van het programma. Zo staan er naast de vertrouwde stoomtreinritten en evenementen ook nieuwe activiteiten op de planning.

      De ongrijpbare gestalten van Armando

      De ongrijpbare gestalten van Armando

      In het jaar dat het vijf jaar geleden is dat kunstenaar Armando overleed is bij Rijksmuseum Twenthe de eerste tentoonstelling te zien die is gewijd aan de levensgrote, bronzen sculpturen van Armando (1929-2018), een van de bekendste en meest veelzijdige naoorlogse kunstenaars van Nederland.

      Sofonisba Anguissola. Portrettist van de renaissance

      Sofonisba Anguissola. Portrettist van de renaissance

      Tot en met 11 juni zijn in Rijksmuseum Twenthe de betoverende portretten van de Italiaanse renaissanceschilder Sofonisba Anguissola (ca. 1532-1625) te zien. In deze eerste solotentoonstelling rondom het leven en werk van Sofonisba Anguissola wordt getoond hoe zij een veelgeprezen en gewild kunstenaar werd

      Thematentoonstelling “Met vallen en opstaan”

      Thematentoonstelling “Met vallen en opstaan”

      Vorden-Kranenburg- Het jaar 2023 wordt voor het Heiligenbeeldenmuseum een heel bijzonder jaar, omdat dan het 25-jarig bestaan wordt gevierd. Op zaterdag 1 april opent het Heiligenbeeldenmuseum in Kranenburg haar deuren met een tentoonstelling die als thema heeft meegekregen: Met vallen en opstaan.

    • Theater

      Twente telt tal van podia, van intiem tot large, van overdekt tot open air. Trots zijn we op artiesten uit de streek die met muziek, cabaret, musical, toneel en revue op de planken staan. En net zo blij met optredens van (inter)nationale toppers. Komt dat zien!

    • Beleef het in Hertme!

      Beleef het in Hertme!

      Voor het culturele lente- en zomerseizoen 2023 heeft Openluchttheater Hertme weer een aantal mooie voorstellingen te bieden, met een heel divers karakter.

      Christianne Stotijn zingt Strauss’ liederen met orkest

      Christianne Stotijn zingt Strauss’ liederen met orkest

      Een gouden combinatie: begenadigd liedvertolkster Christianne Stotijn brengt samen met Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel, liederen van Richard Strauss. Bij Phion zingt Stotijn voor het eerst met orkest in Strauss’ eigen arrangementen. Dirigent Kahchun Wong leidt het orkest bij Strauss’ meesterwerk Also sprach Zarathustra, een intense afsluiting van dit concert.

      DELDEN KLASSIEK LANDGOEDCONCERTEN

      DELDEN KLASSIEK LANDGOEDCONCERTEN

      Met twee zondagmiddagconcerten op 11 en 18 september in Hoeve De Haar in Ambt Delden opent Stichting Delden Klassiek haar concertserie van seizoen 2022-2023. De concerten beginnen om 16:00 uur en duren anderhalf uur. Kaarten inclusief koffie/thee bij aankomst kan men...

      Mathieu van Bellen soleert in Brahms’ Vioolconcert

      Mathieu van Bellen soleert in Brahms’ Vioolconcert

      Met een programma vol romantiek en diepe emoties opent Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel, het nieuwe concertseizoen. Gastdirigent Michal Nesterowicz leidt het orkest in de Vierde Symfonie van Tsjaikovski langs de belangrijkste thema’s uit het leven van de componist.

    • Kunst

      Kunst is een breed begrip. Eeuwenoud of modern, realistisch of abstract. Twente maakt het zichtbaar in musea, galerieën, (beelden)tuinen, in stad of dorp. Op Twentse bodem spelen zich kleurrijke kunstevents af. Laat u verrassen!

    • Ton Schulten, de kunst van het leven

      Ton Schulten, de kunst van het leven

      De oneindige zoektocht naar die ene kleur, die unieke compositie, die perfecte penseelstreek. Het is de zoektocht van Ton Schulten, de bakkerszoon uit Ootmarsum die, misschien wel ongewild, uitgroeide tot een kunstenaar die wereldwijd bewondering afdwingt en emotie opwekt bij het publiek.

      Kunst als huisgenoot

      Kunst als huisgenoot

      Nu de kunstuitleenfunctie stopt, zoeken de werken een nieuwe, vaste verblijfplaats bij een enthousiaste eigenaar die het werk weet te waarderen. Een schilderij of ander beeldend werk is meer dan alleen mooie decoratie boven de bank. Petra Boonstra, curator beeldende kunst bij Concordia, biedt je hierop een andere kijk.

      Drie eeuwen kunst

      Drie eeuwen kunst

      Sinds een jaar is Theo van Berkel (1957) de eigenaar van Kunsthuis van het Oosten, aan de Oelerweg in Hengelo. En hij geeft toe dat hij anderhalf jaar geleden zelf nooit in Twente was geweest. Hij kwam als kunstverzamelaar uit Bussum bij de vorige eigenaar Jonnes Bergsma over de vloer, zo begon het. ‘Hij had een schilderij te koop dat ik graag wilde hebben: Stadsgezicht van Willem Koekkoek. Ik kocht het schilderij van hem. En na een tijdje wilde ik het toch liever ruilen voor een schilderij van Andreas Schelfhout.’

      Kunsthal Hof88

      Kunsthal Hof88

      Kunsthal Hof 88 is het jaar 2023 goed begonnen met een drukbezochte tentoonstelling van Lotte van Lieshout (schilderkunst), Sjoerd Tegelaers (grafiek) en Esmee van Zeeventer (fotografie) welke te zien was van 22 januari tot en met 19 maart.

      Wolvecamp en vrienden

      Wolvecamp en vrienden

      In de Wolvecampfoyer van schouwburg Hengelo is tot en met 3 juni 2023 een interessante tentoonstelling te zien met als titel “Wolvecamp en vrienden”. Schilderijen van Theo Wolvecamp, die bijna zijn hele leven in Hengelo heeft gewoond en gewerkt, gecombineerd met schilderijen van een aantal vrienden.

    • Cultuur

      Twente koestert zijn cultureel erfgoed. Het paasvuur, oogstfeest, boer’nbrufte, oude ambachten, we houden het levend. En onder elkaar spreken we graag dialect. Dat hoort bij onze identiteit. Die we overigens wél in een eigentijds jasje durven steken.

    • ‘Tukkerspotten’ ontbloot de ziel van het Twentse volk

      ‘Tukkerspotten’ ontbloot de ziel van het Twentse volk

      Dé Tukker, die bestaat niet. Maar dat we er in Twente een eigen levensstijl op na houden staat buiten kijf. Martin ter Denge (oet Riessen) schreef er een boek over: Tukkerspotten. De Twentse volksaard – van A(ccent) tot Z(wijgen) – weerspiegeld in 60 korte verhalen.

      PLECHELMUS KRONIEK

      PLECHELMUS KRONIEK

      Als lezer word je vertellend meegenomen door de geschiedenis van de oudste kerk van Twente. Omdat afbeeldingen vaak meer vertellen dan woorden, zijn ze rijkelijk aan deze prachtige kroniek toegevoegd.

      Beleef kunst & cultuur in Hof van Twente

      Beleef kunst & cultuur in Hof van Twente

      In het weekend van 10 en 11 september 2022 zijn meer dan vierduizend prachtige monumenten in heel Nederland gratis toegankelijk voor iedereen. Het is dé kans om een plek te bezoeken waar je normaal niet zo snel komt. Ook in Hof van Twente doen we mee! Het thema van dit jaar is: “Duurzaamheid”. Waarbij gastvrijheid en openheid in het middelpunt staan.

      Schrijfster Rosita Steenbeek hoofdgast Broekhuis op Zondag

      Schrijfster Rosita Steenbeek hoofdgast Broekhuis op Zondag

      De in Rome woonachtige schrijfster Rosita Steenbeek is op zondag 11 september in De Kleine Willem in Enschede de hoofdgast bij een nieuwe editie van Broekhuis op Zondag. Tal van bekenden brengen deze middag een hommage aan Rosita’s Rome. Broekhuis op Zondag is een...

Zeg DDR-kunst en de kans is groot dat er afwerend of misschien wel afwijzend gereageerd wordt. Kunst uit een dictatuur? Kan dat wat zijn? De indrukwekkende collectie kunst van in de DDR opgeleide kunstenaars van Museum No Hero bewijst dat dat zéker kan. Zo’n zestig kunstwerken uit de periode 1960-2020, laten een bijna caleidoscopische veelzijdigheid zien. De ‘Wende’ van 1989 vormt een kantelpunt voor de Oost-Duitse kunst. Oost- en West-Duitsland werden na de val van de  Berlijnse Muur in recordtijd verenigd. In naam althans, want met het verdere herenigingsproces loopt het allemaal minder snel dan gehoopt. Dat geldt voor de maatschappij in zijn geheel, maar beslist ook voor de kunst. Over de waarde van de Oost-Duitse kunst wordt nog steeds hartstochtelijk gesproken en geschreven.

 ‘Bilderstreit’

Vrijwel direct na de eerste euforie over de val van de Muur brak, met name in West-Duitsland, een felle discussie los over de vraag of er überhaupt wel waardevolle kunst uit de DDR afkomstig kon zijn. In het westen was een abstracte en conceptuele kunst dominant geworden. Waren de Oost-Duitse kunstenaars, die gedwongen waren sociaal-realistisch te schilderen, wel vrij genoeg geweest om hun eigen weg te gaan? Waren ze niet -met uitzondering misschien van de dissidenten die met na eind jaren ’70 en begin jaren ’80 de DDR verlieten-  allemaal meer of minder met het systeem verknoopt geweest en daarom ‘medeplichtig’ aan een dictatoriaal systeem? Hoe begrijpelijk deze vragen ook zijn, ze doen niet zomaar recht aan de kunst die sinds het ontstaan van de DDR in 1949 is vervaardigd. Oost-Duitse kunstenaars moesten zich allemaal op de een of andere manier verhouden tot het nieuwe, dictatoriale systeem. Hoewel snel zou blijken dat in de DDR de ene dictatuur voor de andere in de plaats was gekomen, was dit nog niet meteen duidelijk. Vele intellectuelen en kunstenaars verwachtten veel van het ‘humanitaire socialisme’ dat werd aangekondigd. Sommigen bleven het geloof hierin tot de val van de DDR, veertig jaar later, volhouden. Hiervan is de omstreden latere voorzitter van het VBK (Verband Bildender Künstler), Willi Sitte, het beste voorbeeld. Anderen ontwikkelden een kritisch loyale houding en wisten een zekere vrijheid voor hun kunstenaarschap te bereiken. Bernhard Heisig sprak later van een ‘productieve wrijving’ tussen het systeem en zijn kunstenaarschap. Weer anderen wilden het liefst zo min mogelijk met het systeem van doen hebben. Een jongere generatie kwam in toenemende mate in verzet tegen de onvrijheid en de controle van zowel de staat als het VBK. Van deze vakbond moest je haast wel lid zijn om te kunnen exposeren. Vele jonge kunstenaars verlieten hun opleidingen, zoals Ralf Kerbach, die naar het Westen ging, maar ook Hubertus Giebe, die van Dresden naar Leipzig ging om zich daar verder te bekwamen bij Bernhard Heisig.

Kwaliteit boven politieke correctheid

Museum No Hero probeert de kwaliteit van de verzamelde werken zichtbaar te maken door de breedte van de kunstproductie in de DDR te laten zien, ongeacht de politieke positionering van de kunstenaar. Het kunstwerk om te beginnen ook als zodanig te zien: een artistieke schepping. Het sociaalrealisme schreef dan wel figuratieve kunst voor, maar daarbinnen blijkt de diversiteit verrassend. Wat direct opvalt is de grote ambachtelijkheid en het unieke handschrift van alle kunstenaars. Omdat veel kunstenaars zich als voortzetters van een schildertraditie uit de Republiek van Weimar (1919-1933) zagen is de inspiratie vanuit deze periode zowel stilistisch als qua onderwerpskeuze zelden ver weg. Heeft het kunstwerk ons eenmaal, puur door de kwaliteit, in zijn greep, dan is het tijd om naar de boodschap te kijken die de werken in zich dragen. Zeker kan die politiek getint zijn, maar niet alleen, en ook kritisch. Heisig zei eens dat de grote thema’s van de kunst de volgende waren: liefde, conflict, God, geschiedenis en dood.

Na de ‘Wende’

De geschiedenis haalde de DDR in. Na de ‘Wende’ moest elke kunstenaar die was opgeleid in de DDR zich zelf opnieuw uitvinden. Had je werk het systeem ondersteund, dan had je iets uit te leggen. Maar ook de kunst van dissidenten verlangde ontwikkeling. Het vrije kunstenaarschap van het nieuwe vaderland klonk mooi, maar leidde tot heftige concurrentie onderling en met de West-Duitse ‘vakbroeders’, die zich zelden broederlijk opstelden. Wat bleef is de indrukwekkende schilderkunstigheid van hun werk: kleurrijk en gelaagd. Van waarde als kunstwerk en als teken van een tijd: de onze. Om deze te begrijpen is hun werk absoluut onmisbaar.

Erik Lips

X