Sinds januari dit jaar staat er bijzonder erfgoed in de werkplaats van Museum Buurtspoorweg. Dit keer geen trein, maar een tram. Het betreft de TET1, de allereerste elektrische tram in Enschede uit het jaar 1908.
Miriam Losse toont haar vouwwand met schilderijen en kubussen van de Japanse kersenbloesem. Ieder voorjaar kleurt Japan voor een paar weken roze. Dan zijn de straten, parken en pleinen een zee van roze kersenbloesem die in bloei staan. In Japan noemt men deze periode Sakura. De kersenbloesem wordt door de Japanners gezien als vergankelijke schoonheid en is het teken van een nieuw begin van bloei.
Frieda Waanders:
Muzikale genen of niet, Frieda Waanders had al op jonge leeftijd voor zichzelf de conclusie getrokken dat daar haar toekomst niet lag. “Ik kom uit een muzikale familie en er was eigenlijk voortdurend klassieke muziek om me heen. Maar ik besefte al vrij snel dat mijn talent niet lag in het bespelen van een instrument. Mijn passie ligt meer bij beeldhouwen”, zegt de Hammer kunstenaresse,
Maar op latere leeftijd kreeg ze toch steeds meer bewondering voor klassieke muziek. En besloot ze een ode te brengen aan drie van de grootste componisten. “Ik had in Italië een heel mooi stuk marmer gevonden, waar ik drie bustes uit kon halen. Zodoende kwamen daar na Bach later Beethoven en Mozart bij.”
Ze groeide op in een muzikaal gezin en kreeg klassieke muziek met de paplepel ingegoten, maar kunstenares Frieda Waanders uit Den Ham is de muziek pas later gaan waarderen. Zozeer zelfs dat ze nu een ode heeft gebracht aan drie absolute grootmeesters. In marmer, modern vormgegeven.
Speling met licht
Voor haar hommage koos ze heel bewust voor marmer. “Dat is nu eenmaal mijn favoriete materiaal. En Italiaans marmer is wat mij betreft het allermooist. Ik heb in Italië meerdere periodes aan een beeldhouwacademie gewerkt en daar gebruikten we veel marmer. Het heeft een speling met licht, dat is met geen enkele andere steensoort te vergelijken.”
Bronzen versie
De borstbeelden zijn niet te koop. “De marmeren serie wil ik compleet houden. Wie weet krijgen ze ooit gezamenlijk een mooie plek. Maar omdat ik er toch vraag naar kreeg, heb ik ze gereproduceerd in brons en die exemplaren zijn wel te koop. Een ervan staat alvast naast het enige Bach-orgel in ons land, in de Grote Kerk in Dordrecht. En daar ben ik toch best wel
Francine Krijgsman toont haar artistieke kunsten met een serie schilderijen.
Mijn schilderijen bestaan vaak uit geabstraheerde natuurlijke vormen. Ik maak globaal een ontwerp en voeg later de kleuren toe. De gelaagdheid die ik graag toepas, geeft soms toevallige effecten die van invloed zijn op het uiteindelijke resultaat. Niet alles vooraf vastleggen werkt verrassend en verfrissend.
Er is altijd sprake van een evenwichtige verdeling tussen vorm en kleur. Inspiratie haal ik uit oude, versleten en aangetaste materialen of gebouwen, gesteentes, de natuur, oude plattegronden, een boek of gedicht, thema’s en ook tijdschriften. Het zoeken, maken en bekijken is steeds weer een uitdaging en een ontdekking.
De expositie in de Oude Kerk is geopend op de zondagen:
8 en 22 september van 14.00 – 16.00 uur
En op Open Monumentendag, 14 september, van 10.00 – 15.00 uur.
Toegang is vrijdag
Adres: Oude Kerk,
Oude Kerkstraat 2
Borne